BRATISLAVA. Vlakových spojov neubudne toľko, ako sa očakávalo. Z pôvodného plánu Železničnej spoločnosti Slovensko vyškrtať 2,17 milióna vlakokilometrov zostane zhruba 1,3 milióna. To je číslo, na ktorom sa železnice dohodli so županmi. Povedal to hovorca železničnej firmy Alexander Buzinkay.
Vyčiarknu sa tak len asi tri percentá spojov. Najväčšie ústupky si dohodli župani v Prešovskom a v Žilinskom kraji a tiež v okolí Trenčína. Tam bola podľa Buzinkaya dohoda so županmi a primátormi najťažšia.
Nižšie počty prepustených Menej zrušených spojov znamená pre železičnú firmu hlbší prepad do červených čísiel. Cez škrtanie spojov chcela firma ročne ušetriť takmer 11 miliónov eur, po novom to bude podstatne menej.
Výhrady odborov Nepáči sa im prepúšťanie vyše 5tisíc ľudí v ŽSR, ZSSK a Cargu, rušenie tratí či obmedzovanie spojov. Chcú efektívnejšie a adresnejšie sprievodné sociálne programy k prepúšťaniu. Štát má nájsť spôsoby, ako dostať železnice z nevýhodnej pozície oproti cestám. Štát má prevziať svoj diel zodpovednosti za stav firiem.
Keďže nezruší toľko kilometrov ako plánovala, bude potrebovať aj viac ľudí, než predpokladala. Priamo v súvislosti s obmedzovaním spojov malo firmu opustiť 131 ľudí. Píše sa to aj v ozdravnom pláne železníc. Počty prepustených teraz asi budú nižšie.
K ozdravnému plánu, ktorý má schváliť vláda budúcu stredu, včera prichádzali posledné pripomienky. Konečnú podobu materiálu chcú ovplyvniť ešte železniční odborári. Predstaviteľ najväčšej železničiarskej odborovej organizácie František Petroci tvrdí, že až kým vláda materiál neschváli, ešte stále sa dá meniť.
S návrhmi ministerstva dopravy nie je spokojný. Tvrdí, že ak vláda nevyjde odborom v ústrety v zásadných otázkach, sú zamestnanci pripravení vstúpiť do štrajku. Najviac sa im nepozdáva prepúšťanie vyše 5tisíc zamestnancov. Dve menšie odborové organizácie už teraz hovoria o štrajkovej pohotovosti.
Zdeněk Friedrich, predseda Odborového zväzu zamestnancov železníc, by od vlády privítal lepšie sprievodné programy, napríklad výsluhové dôchodky pre starších železničiarov. „Už sa nezamestnajú, hlavne nie v hladových dolinách,“ povedal.
Mikloš: Predajme celé Cargo Premiérkin poradca pre dopravu a poslanec za SDKÚ Ondrej Matej však predpokladá, že plán prepúšťania na železnici sa zrejme zaobíde bez štrajkov. Vláda totiž chce podľa Mateja vychádzať v ústrety železničným firmám tým, že im bude preplácať straty spôsobené štátom, čo chcú aj odbory.
Ani v rámci vlády však nie je úplná zhoda v tom, ako ozdraviť tri železničné firmy s takmer miliardovými dlhmi. Zatiaľ čo minister dopravy Ján Figeľ (KDH) chce najprv sprivatizovať 66 percent nákladného prepravcu Cargo, minister financií by rád predal celú firmu naraz.
„Najväčšia hodnota Carga je jeho trhový podiel, ktorý Cargo stále stráca,“ napísal rezort financií v pripomienkovom konaní.