BRATISLAVA. Ozdravný plán železníc spravil zo zástupcov niektorých miest a obcí víťazov, z iných porazených. Niektorým z nich sa totiž podarilo železničné spoje na svojom území zachrániť, iným nie alebo nie v celom rozsahu.
Menej často, ale predsa
„Navrhovali sme ponechať vlak aspoň na leto, ľudia chodili hlavne v letných mesiacoch počas turistickej sezóny," hovorí primátor Medzilaboriec Ivan Solej. S požiadavkou na záchranu spoja medzi mestom a štátnou hranicou však na rokovaniach so Železničnou spoločnosťou Slovensko neuspel.
Do poslednej chvíle sa rokovalo aj o osude trate Čata – Šahy. V pôvodných plánoch sa hovorilo o jej zrušení.
Zachránilo ju to, že nemá alternatívu v autobusovej doprave a ani vhodné cesty.
„Uznali váhu našich argumentov a prisľúbili, že sa nás zmena nebude týkať alebo iba minimálne," vraví starosta Čaty Ján Varga. Na trati by mali vlaky premávať síce zriedkavejšie, ale iba počas víkendu či prázdnin.
Obmedzovanie spojov na trati medzi Teplicami a Trenčianskou Teplou zrejme zastaví súkromný investor.
Hoci železnice napokon zrušia ani nie 1,2 milióna vlakových kilometrov z pôvodne plánovaných 2,17 milióna, niektoré občianske organizácie sú s výsledkom nespokojné.
„Sme jednoznačne proti akémukoľvek rušeniu a obmedzovaniu vlakových spojov v rámci celého Slovenska," povedal Tomáš Samko, koordinátor občianskej iniciatívy s názvom O doprave.
Jediné obmedzenia, ktoré toto združenie akceptuje, sú na trati Bratislava – Petržalka, tam vlak údajne naozaj nie je vôbec vyťažený.
Na záchranu ostatných spojov však plánujú vyjsť do ulíc. Doteraz zbierali podpisy pod petíciu proti rušeniu spojov elektronicky a posielali ju najmä starostom miest a obcí a županom. Zatiaľ pod ňu nazbierali asi 3000 podpisov.
Teraz sa chcú premiestniť do väčších miest, napríklad na železničné stanice. Do dvoch mesiacov plánujú aj protestné zhromaždenie. Kde a ako zatiaľ nevedno.
Vláda chce program revitalizácie železníc, ktorého súčasťou je aj rušenie tratí, schvaľovať na budúci týždeň.
Županov zoznam zaskočil
Niektorých županov včera prekvapilo, že majú železnice už sumárnu verziu obmedzovania vlakovej dopravy.
„Podľa mňa by to bolo neseriózne, lebo nám nič nepovedali," povedal banskobystrický župan Vladimír Maňka.
Hovorca železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay však tvrdí, že na 76 spojov dostala železničná firma súhlas žúp.
„O 238 spojoch sa rokovalo a skončilo sa to buď bez ich jednoznačného stanoviska, alebo s negatívnym stanovisko," dodal Buzinkay.
Firmu teraz najviac trápi, že sa jej zvýši plánovaná strata. „Skončíme rok so stratou a budeme žiadať viac peňazí na výkony vo verejnom záujme, než nám bolo odsúhlasené," povedal Buzinkay.
Zmeny na železniciach:
Pre zväčšenie kliknite na obrázok.
Zoznam grafikonov zmenených tratí (vo formáte .pdf)
Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Humenné - Stakčín
Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica
Fiľakovo - Šiatorská Bukovinka
Banská Bystica - Červená Skala
Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
Trenčianska Teplá - Horné Srnie
Nové mesto nad Váhom - Vrbovce