Agentúrne spravodajstvo sme o 19:39 nahradili autorský článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Expremiér Robert Fico (Smer) včera kritizoval plány vlády Ivety Radičovej (SDKÚ) predať železničného prepravcu Cargo. Upozornil, že vláda sa chystá prepúšťať z firmy asi 1800 zamestnancov, ale pritom výkony firmy rastú.
„Cítime, že na manažment je vytváraný silný politický tlak, aby došlo čo najrýchlejšie k necitlivému prepusteniu obrovského počtu zamestnancov, aby potom mohla byť čo najrýchlejšie predaná do zahraničných rúk,“ povedal Fico. Železničné Cargo označil za stategický majetok, ktorý by sa nemal predávať.
Zvýšiť hodnotu
Ministerstvo dopravy navrhuje v rámci ozdravenia železníc predať 66-percentný podiel firmy. Predpokladá, že výkony firmy budú rásť rovnako, ako jej trhová cena. Potom by sa mala za drahšie predať aj zvyšná časť Carga.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) Ficovi odkázal, že za predbankrotovým stavom firmy je práve bývalá vláda. Tá tlačila firmu do straty. Minister spomenul aj tunelovanie.
„Dôkazom je, že len prehodnotením zmlúv sme ušetrili 30 miliónov eur,“ povedal Figeľ. Predajom podľa neho získa firma silného partnera.
Aj súkromník zamestná
Minister dopravy nemá podporu rezortu financií vo svojom zámere predať najprv len časť firmy. Ten tvrdí, že najväčšiu hodnotu na firme má jej trhový podiel, ktorý podľa ministerstva bude už len klesať. Aktuálne má Cargo na našom trhu 94percentný podiel.
Medzi rezortmi vzniklo pre rozdielny pohľad na predaj takzvané rozporové konanie. „Čo to presne znamená a aký to bude mať vplyv, to uvidíme z výsledkov diskusie,“ povedal hovorca rezortu financií Martin Jaroš.
Aj poradca premiérky Ondrej Matej si myslí, že firma bude na hodnote strácať a jej výkony nebudú stúpať pre pokračujúcu recesiu. Preto ju treba predať celú naraz.
Nepomôže ani to, že Cargo je od januára odbremenené od vysokých poplatkov, ktoré platilo za používanie koľajníc.
Tie od januára klesli asi o dve tretiny. Železnica by tak mohla viac konkurovať kamiónom a prilákať na koľaje tovar, ktorý sa doteraz vozil cez susedné štáty. Nižšie náklady by mohli podľa Mateja prilákať na náš trh viac konkurentov.
Konkurent Carga, firma LTE Slovakia, po zlacnení používania koľají očakáva 20 až 30percentný nárast výkonov. Konateľ firmy Ján Biznár tiež povedal, že aj súkromný dopravca potrebuje rušňovodičov, posunovačov či vozmajstrov. „Jediné, čo súkromník nepotrebuje, je prebujnený aparát,“ dodal.