BRATISLAVA. Štát predá minimálne 66 % akcií Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), pričom celý proces privatizácie by mal trvať do júna 2012, potvrdil po dnešnom rokovaní vlády minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Ministerstvo financií pritom presadzovalo predaj celého 100-% podielu štátu vo firme. Podľa Figeľa sa bude konečné číslo nachádzať medzi 66 % a 100 % a bude výsledkom ďalších diskusií aj s potenciálnymi investormi.
Vláda dnes schválila návrh revitalizácie troch štátnych železničných spoločností z dielne ministerstva dopravy. Ozdravný plán počíta s prepustením približne 5000 pracovníkov.
Už v tomto roku má prísť o prácu 3731 železničiarov. Z Carga má odísť 1800 ľudí, zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) 1700 a zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) najmenej, a to 231 pracovníkov.
Analýza podľa Figeľa veľmi jasne vyjadrila neudržateľnosť súčasnej situácie, keď sa celkové zadlženie troch železničných spoločností blíži k jednej miliarde eur.
"Nejde o prepúšťanie, ale záchranu týchto spoločností," zdôraznil minister dopravy. Úspory sa majú nájsť predovšetkým vďaka zrušeniu nehospodárnych metód, využívaniu elektronických aukcií či presunu rôznych služieb z externého prostredia dovnútra firiem.
Úplné zastavenie obsluhy
V ZSSK, kde tento rok zanikne najmenej pracovných miest, ministerstvo dopravy následne naplánovalo zrušenie 130 miest ročne v období 2012 až 2014.
K zániku zamestnanosti bude môcť dôjsť aj vďaka úplnému zastaveniu dopravnej obsluhy na vybraných tratiach, ide o trate Plešivec Muráň, Štúrovo Štúrovo štátna hranica, Fiľakovo Šiatorská Bukovinka štátna hranica, Medzilaborce mesto Medzilaborce štátna hranica a Bratislava Nové Mesto Bratislava Petržalka.
V ŽSR má prísť o prácu 1700 pracovníkov do konca júla tohto roka. Ďalších 1000 pracovných miest bude zrušených do konca roka 2012.
Okrem toho sa majú napríklad znížiť náklady obstarávania tovarov a služieb hlavne využívaním elektronických aukcií o 3 milióny eur. Prehodnotiť sa má aj systém údržby infraštruktúry s úsporou 8,6 milióna eur či racionalizovať organizačné štruktúry generálneho riaditeľstva spoločnosti, na čom sa má ušetriť 10,7 milióna eur.
Železnice plán vítajú
Tri štátne železničné spoločnosti privítali schválenie programu ich revitalizácie na stredajšom zasadnutí vlády s tým, že im umožňuje začať nevyhnutný proces ozdravovania, ktorý bol pripravený už začiatkom roka.
"Naše opatrenia zostali v programe zachované, s výnimkou redukcie vlakových spojení, ktorej rozsah bude zhruba polovičný oproti pôvodným zámerom,“ komentoval rozhodnutie vlády generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Pavel Kravec.
Napriek tomu sa podľa neho bude spoločnosť snažiť dodržať záväzky vyplývajúce zo zmluvy o dopravných výkonoch vo verejnom záujme. Vyrovnané hospodárenie však dosiahne najskôr koncom budúceho roka. ZSSK predpokladá, že skončí tento rok so stratou asi desať mil. eur. "Pokúsime sa túto stratu znížiť úspornými opatreniami,“ dodal Kravec.
Prijatie programu revitalizácie privítala aj železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. "Pre našu spoločnosť to znamená definitívne otvorenie cesty k jej ozdraveniu. Nové vedenie začalo s ozdravnými opatreniami hneď po nástupe na jeseň minulého roka a ich výsledkom je doteraz úspora viac ako 30 miliónov eur," uviedol pre agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vo vyjadrení pre agentúru SITA uviedli, že po schválení plánu revitalizácie môžu začať všetky pripravené kroky postupne realizovať. Konkrétne budú o nich informovať po oficiálnom doručení schváleného revitalizačného programu z ministerstva dopravy.
"ŽSR majú v súlade s plánom revitalizácie podrobne rozpracované jednotlivé kroky a ich harmonogram, pripravili reštrukturalizačné a sociálne opatrenia ako aj spôsob, ako ŽSR revitalizovať a oživiť, s cieľom najneskôr v roku 2013 dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Pripravili sme opatrenia na celkové úspory nákladov," informovala Dana Hurtová z odboru komunikácie ŽSR.