BRATISLAVA. Vyše päťtisíc železničiarov príde v najbližších rokoch o prácu. Včera tento plán z dielne ministerstva dopravy odobrila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ).
„Nejde o prepúšťanie alebo likvidáciu, ale o záchranu,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Argumentoval tým, že ak sa podarí tri štátne železničné firmy ozdraviť, prácu si môže zachovať zvyšných 27-tisíc ľudí, ktorí pracujú v Železniciach Slovenskej republiky, Železničnej spoločnosti Slovensko a nákladnom prepravcovi Cargo.
Odbory zvažujú štrajk Železniční odborári včera ešte nevedeli, ako na schválené zmeny zareagujú. „Po prečítaní uznesenia vlády sa štrajkový výbor rozhodne, či počkáme, alebo už budeme pripravovať ostrý štrajk,“ povedal Milan Hošták, prezident federácie strojvodcov.
Prepúšťanie Osobný dopravca ZSSK
prepustí: 621 ľudí dlh: 157 miliónov eur Nákladný prepravca Cargo
prepustí: 1800 ľudí dlh: 600 miliónov eur Správca koľají, ŽSR
prepustí: 2700 ľudí dlh: 195 miliónov eur Zdroj: materiál ministerstva dopravy
Odborári chceli s vládou rokovať do poslednej chvíle. Nepozdávali sa im totiž počty prepúšťaných. Vláda sa podľa nich vraj nepostarala ani o zmiernenie sociálnych dosahov rôznymi sprievodnými programami.
Figeľ tvrdí, že na pomoc prepúšťaným sa vytvorí národný projekt. Vyjde na sedem miliónov eur a s financovaním pomôže Európska únia. Podpora má mať podľa Figeľa formu „rekvalifikácií, vzdelávania a individuálneho prístupu“.
Štát chce pomôcť prepúšťaným ešte predtým, ako sa ocitnú na trhu práce. V tom majú pomáhať úrady práce, ktoré by na to mali zriadiť aj špeciálne pracoviská.
Vláda očakáva, že do programu sa zapoja aj samotné firmy, ktoré budú zháňať pracovné sily.
Minister práce Jozef Mihál (SaS) včera ešte nevedel povedať, či sa už nejaké firmy prihlásili. Systém by mal fungovať už v máji, skončiť sa má v lete roku 2013.
Neobsiahne všetkých Prepúšťanie na železnici sa však začne skôr než program. Je teda pravdepodobné, že výhody z neho nebudú mať všetci železničiari.
Figeľ povedal, že úvodné fázy sa týkajú najmä administratívnych pracovníkov, ktorí majú širšiu kvalifikáciu. Na ľudí, ktorých sa hromadné prepúšťanie dotkne, čaká vraj 13-tisíc miest. Také sú odhady vlády podľa toho, ako investori nahlasujú zámery.
Národným programom však nie sú nadšení ani odborári. „Mám obavu, že peniaze pôjdu do vreciek niektorých súkromných agentúr,“ povedal Friedrich Zdeněk z Odborového zväzu zamestnancov železníc.
Extra odstupné Z odborárskych kruhov sa však vynorili iné požiadavky. Podľa nich by napríklad prepúšťaným, ktorým chýbajú do dôchodku viac ako tri až šesť rokov, prináležal 20-násobok platu.
Figeľ povedal, že tieto návrhy sa skôr týkajú samotných železničných firiem. Odborári ich však vzťahujú na rozpočet ministerstva dopravy. „Firmy na to odstupné pri takom počte ľudí nemajú. Preto budeme požadovať, aby to riešil priamo akcionár, čiže ministerstvo dopravy,“ navrhujú odborári.