BRATISLAVA. Vyše päťtisíc železničiarov príde v najbližších rokoch o prácu. Včera tento plán z dielne ministerstva dopravy odobrila vláda Ivety Radičovej (SDKÚ).
„Nejde o prepúšťanie alebo likvidáciu, ale o záchranu,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Argumentoval tým, že ak sa podarí tri štátne železničné firmy ozdraviť, prácu si môže zachovať zvyšných 27-tisíc ľudí, ktorí pracujú v Železniciach Slovenskej republiky, Železničnej spoločnosti Slovensko a nákladnom prepravcovi Cargo.
Odbory zvažujú štrajk
Železniční odborári včera ešte nevedeli, ako na schválené zmeny zareagujú. „Po prečítaní uznesenia vlády sa štrajkový výbor rozhodne, či počkáme, alebo už budeme pripravovať ostrý štrajk,“ povedal Milan Hošták, prezident federácie strojvodcov.
Prepúšťanie
Osobný dopravca ZSSK
- prepustí: 621 ľudí
- dlh: 157 miliónov eur
Nákladný prepravca Cargo
- prepustí: 1800 ľudí
- dlh: 600 miliónov eur
Správca koľají, ŽSR
- prepustí: 2700 ľudí
- dlh: 195 miliónov eur
Odborári chceli s vládou rokovať do poslednej chvíle. Nepozdávali sa im totiž počty prepúšťaných. Vláda sa podľa nich vraj nepostarala ani o zmiernenie sociálnych dosahov rôznymi sprievodnými programami.
Figeľ tvrdí, že na pomoc prepúšťaným sa vytvorí národný projekt. Vyjde na sedem miliónov eur a s financovaním pomôže Európska únia. Podpora má mať podľa Figeľa formu „rekvalifikácií, vzdelávania a individuálneho prístupu“.
Štát chce pomôcť prepúšťaným ešte predtým, ako sa ocitnú na trhu práce. V tom majú pomáhať úrady práce, ktoré by na to mali zriadiť aj špeciálne pracoviská.
Vláda očakáva, že do programu sa zapoja aj samotné firmy, ktoré budú zháňať pracovné sily.
Minister práce Jozef Mihál (SaS) včera ešte nevedel povedať, či sa už nejaké firmy prihlásili. Systém by mal fungovať už v máji, skončiť sa má v lete roku 2013.
Neobsiahne všetkých
Prepúšťanie na železnici sa však začne skôr než program. Je teda pravdepodobné, že výhody z neho nebudú mať všetci železničiari.
Figeľ povedal, že úvodné fázy sa týkajú najmä administratívnych pracovníkov, ktorí majú širšiu kvalifikáciu. Na ľudí, ktorých sa hromadné prepúšťanie dotkne, čaká vraj 13-tisíc miest. Také sú odhady vlády podľa toho, ako investori nahlasujú zámery.
Národným programom však nie sú nadšení ani odborári. „Mám obavu, že peniaze pôjdu do vreciek niektorých súkromných agentúr,“ povedal Friedrich Zdeněk z Odborového zväzu zamestnancov železníc.
Extra odstupné
Z odborárskych kruhov sa však vynorili iné požiadavky. Podľa nich by napríklad prepúšťaným, ktorým chýbajú do dôchodku viac ako tri až šesť rokov, prináležal 20-násobok platu.
Figeľ povedal, že tieto návrhy sa skôr týkajú samotných železničných firiem. Odborári ich však vzťahujú na rozpočet ministerstva dopravy. „Firmy na to odstupné pri takom počte ľudí nemajú. Preto budeme požadovať, aby to riešil priamo akcionár, čiže ministerstvo dopravy,“ navrhujú odborári.