BRATISLAVA. Súťaže meškajú a ak sa aj vypíšu, narazia na námietky uchádzačov. Platí to pre kľúčové stavby v rezorte ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).
Taký je napríklad diaľničný úsek D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Pre námietky Doprastavu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spresňovať súťažné podklady.
Hlavný obstarávateľ ministerstva – NDS – tvrdí, že námietky sú unikátne. „Pri investične podobných projektoch v poslednom období námietky nikdy nesmerovali k podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch pred otváraním ponúk," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
V koalícii si výskyt takýchto situácií vysvetľujú rôzne.
„Predseda ÚVO má podľa mojich informácií od Roberta Fica úlohu mariť tendre, aby mohla opozícia kričať, že sme nerozbehli výstavbu," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).
Námietok je menej ÚVO vedie nominant Smeru Roman Šipoš. „Odmietam takéto konštrukcie. Komisie o námietkach fungujú tak, že ako predseda úradu vidím rozhodnutie, až keď je zavesené na internete," hovorí Šipoš.
Ako na tom sú O časti D1 financované z fondov EÚ sa ešte nesúťaží. NDS predbežne oznámila, že spustí súťaž o 11,2-kilometrový úsekFričovce – Svinia. Súťaž pôvodne plánovala na minulý mesiac. Už v januári chcela súťažiť o eurofondový úsek medzi Hubovou a Ivachnovou. Vyše 18-kilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom NDS začala obstarávať na jeseň. Na budúci mesiac plánuje stavať. Po námietkach Doprastavu musí vysvetľovať súťažné podklady. Súťaž na modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ÚVO po vyše roku od vypísania zrušil. Účastník súťaže Skanska sa obrátil na Brusel. Zdroj: ministerstvo dopravy, internet
Pritom Šipoš po nástupe urobil na úrade minimálne personálne zmeny. To znamená, že v komisiách by mali rozhodovať ľudia, ktorí v nich sedeli už za bývalej vlády. ÚVO vtedy neriadil Smer.
Šipoš na otázku o počte námietok v tomto a bývalom volebnom období odpovedal, že za posledný polrok pravicovej vlády bolo o 34 námietok menej než posledný pol rok vlády Roberta Fica. Ide však o čísla, ktoré nemajú úplnú výpovednú hodnotu, keďže sa neporovnávajú rovnaké sezóny, dodal.
Okrem úradu sa začína hovoriť aj o inom vinníkovi meškajúcich tendrov.
„Ministerstvo dopravy nefunguje tak, ako by podľa môjho názoru mohlo fungovať," hovorí poslanec SaS Ľudovít Jurčík.
Pre koaličných politikov je zvlášť dôležité, kedy sa začne súťažiť o výstavbu úsekov D1 spolufinancovaných z eurofondov.
Vláda totiž musí dokázať Bruselu, že dokáže míňať peniaze na cesty. Ak sa to podarí, môže preliať viac fondov z operačného programu Doprava do diaľnic. Bolo by to 250 miliónov.
„Musíme preukázať, že sme začali stavať, nestačí len vypísať súťaž," povedal Matej. Posledné faktúry môžeme dať únii preplatiť v júni 2015. Dovtedy by sme museli začať stavať už aj projekty, na ktoré by sa peniaze presúvali.
Boja sa o zákazky Podľa Mateja môže nedostatok zákaziek súvisieť s tým, že firmy majú námietky. Snažia sa poistiť, aby ich zo súťaže nevyradili pre drobnosti, keďže si nemôžu dovoliť stratiť zákazku. Nikto nevie, kedy bude ďalšia, tvrdí Matej.
Odborníci tvrdia, že motiváciou pre námietky môže byť aj zmena vlády. „Ľudia začínajú viac veriť systému a majú odvahu podať námietku tam, kde by možno v minulosti iba skonštatovali fakt a nechali to tak," myslí si Dušan Urban zo spoločnosti Tender, ktorá robí poradenstvo vo verejnom obstarávaní.