SME

Automobilkám chýbajú japonské dielce

Peugeot má obmedziť výrobu dieselových áut. Japonský dodávateľ súčiastok pre problémy v krajine nevyrába.

Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku.Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku. (Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Následky zemetrasenia v Japonsku, zničenej infraštruktúry a nedostatku elektriny v krajine už pociťujú aj európske automobilky.

Ťažko sa totiž hľadá výrobca áut, ktorý by z Japonska nedovážal vôbec nič. Na japonskú výrobu sú previazaní nielen automobilky, ale aj ich dodávatelia.

Problémy už ohlásil koncern PSA Peugeot Citroën. „Časť produkcie dieselových motorov je postihnutá pre zástavenie výroby dodávateľa elektronických komponentov," informovala spoločnosť.

Koncern má výpadky pocítiť už dnes. Niektoré továrne preto prispôsobia výrobu.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa koncernu Cécile Damide včera ešte nevedela spresniť, ktoré závody problémy zasiahnu. No povedala, že určite nepôjde o čínske a latinskoamerické továrne.

Vylúčila, že by sa odstavenie výroby týkalo piatich modelov – Peugeot 508, 3008 a 5008. Pri Citroëne podľa Damide určite nepôjde o modely DS4 a C4.

V hre sú tak stále modely, ktoré vyrába trnavský závod PSA – Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso. Hovorca závodu Peter Švec včera nevedel povedať, či sa situácia trnavskej fabriky dotkne.

„Zatiaľ sa ešte nerozhodlo, nemáme jasno v tom, aký dosah to bude mať na našu výrobu," dodal.

Zatiaľ im nič nechýba Bratislavský Volkswagen (VW) preveruje, čo všetko v autách, ktoré vyrába, pochádza z Japonska. „Koncern nepociťuje žiadne vplyvy zemetrasenia na produkciu. Dnes sa ešte nedá predvídať, do akej miery nastane obmedzenie u japonských dodávateľov," povedal hovorca VW Vladimír Machalík.

SkryťVypnúť reklamu

Na výrobu áut Zdemolovaná infraštruktúra, ťažšia doprava dielcov, ale aj absencie ľudí v práci pre problémy po zemetrasení. Nedostatok elektriny. Problém s pohonnými látkami, ktorý ďalej ovplyvňuje aj toky tovarov.

Dodal, že firma práve robí prehľad situácie svojich dodávateľov a ďalších článkov v dodávateľskom reťazci. Podľa informácií SME dováža priamo z Japonska napríklad cúvacie kamery pre Porsche a Touareg. Dielcov však nie je nedostatok.

Japonské dielce používa aj náš závod Kia. „Aktuálne máme vytvorenú dostatočnú zásobu dielcov. Zatiaľ sme s dodávkami nezaznamenali žiadne problémy," povedal hovorca firmy Dušan Dvořák.

Predajcovia nevedia o tom, že by sa mali pre problémy s dielcami pre automobilky predlžovať čakacie lehoty na autá.

SkryťVypnúť reklamu

„Nemám informáciu, že by mali udalosti v Japonsku na to priamy vplyv," tvrdí zástupca značky Volkswagen Ľubomír Beňovič.

Pracovná skupina denne analyzuje situáciu a manažuje dodávateľskú reťaz,“ dodal hovorca koncernu Christoph Adomat.

Zásoby a náhrada Pre problémy v Japonsku sa však automobilkám vo svete už začína znižovať produkcia. Podľa odhadov poradenskej firmy IHS prišiel automobilový priemysel v štátoch mimo Japonska za dva týždne od katastrofy o 10­-tisíc áut.

Ročne sa však vo svete vyrobí viac ako 60 miliónov áut.

Ako sa bude situácia vyvíjať, záleží na tom, ako rýchlo sa japonské firmy pozviechajú. Tiež od toho, či sú ich dielce pre ďalších výrobcov nezastupiteľné a aké majú zásoby na sklade.

„Zásoby samozrejme sú a firmy hľadajú náhradných dodávateľov," povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré závody už obnovujú výrobu

Automobilky odstavené po zemetrasení postupne rozbiehajú produkciu. Výpadok výroby v krajine za dva týždne vyčíslila poradenská spoločnosť na viac ako 330­-tisíc áut.

TOKIO, DETROIT. Japonské automobilky sa po zemetrasení pripravujú na opätovný začiatok výroby.

Odvetvoví analytici však podľa agentúry AP vravia, že podniky ešte budú bojovať s výpadkami dodávok elektriny a v logistike s poničenými cestami. Zemetrasenie zastavilo výrobu, pretože zničilo závody dodávateľov a elektrárne.

Kým sa neminú všetky zásoby Výrobca áut Subaru, spoločnosť Fuji Heavy Industries, dnes spustí výrobu autodielcov na zahraničnú produkciu. Vo štvrtok začne vyrábať náhradné komponenty. Odstávku výroby v piatich japonských závodoch predĺžila do štvrtka.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšia svetová automobilka Toyota Motor obnovila časť výroby dielcov už minulý týždeň. Všetkých 12 montážnych závodov, ktoré má v Japonsku, nechá zatvorených najmenej do 26. marca.

Spoločnosť však podľa agentúry Reuters ešte nerozhodla, či po tomto dátume spustí montážne linky.

Honda Motor odložila spustenie výroby dodnes a nerozhodla, či ju obnoví v dvoch závodoch na autá a v jednom na motorky.

Nissan Motor a Mitsubishi Motors rozbehli výrobu v niektorých závodoch s využitím zásob komponentov. Budú môcť pokračovať len dovtedy, kým zásoby vydržia.

Za dva týždne dvojtretinový výpadok Za dva týždne po zemetrasení možno výpadok japonskej produkcie áut odhadovať asi na úrovni 65 percent. Vyplýva to zo správy IHS Automotive Insight.

Japonsko zvyčajne denne vyrába zhruba 37 200 áut, čiže bežná produkcia za dva týždne je asi 521­-tisíc áut.

SkryťVypnúť reklamu

Negatívny vplyv zemetrasenia znamená výpadok výroby za prvé dva týždne na úrovni 338­-tisíc áut.

„Na vykompenzovanie týždňového výpadku je potrebné, aby závod pracoval sedem týždňov na plný výkon vrátane nadčasov," uviedla IHS.

(čtk, sita)

Výpadky cítia Sony, Nokia aj Apple

Firmy v Japonsku riešia nedostatok komponentov. Panasonic varuje pred sklzom.

TOKIO. Japonský koncern Sony preruší po zemetrasení časť produkcie na japonskom území, pretože mu chýbajú komponenty a materiály. Týka sa to závodov na digitálne fotoaparáty, mobilné telefóny a televízory.

Prevádzku tovární v štyroch lokalitách prerušila Sony do konca marca. V iných závodoch výrobu znovu rozbieha. Závod na dobíjacie batérie včera čiastočne obnovil výrobu. Naplno už rozbehol výrobu závod v Saitame, severne od Tokia.

SkryťVypnúť reklamu

Sony rozbehla aj produkciu v závode v prefektúre Čiba, ktorý vyrába rekordéry diskov Blu-ray a domáce audiosystémy. Továreň nie je po zemetrasení poškodená, ale trápia ju výpadky energie.

Stále stojí prevádzka v továrňach v najpostihnutejších prefektúrach Fukušima a Mijagi. Závody v Mijagi vyrábajú magnetické pásy, disky Blu-ray, optické zariadenia a čipové karty. Vo Fukušime, kde sú problémy predovšetkým s jadrovou elektronikou, Sony vyrába dobíjacie batérie.

Z japonskej firmy Panasonic prišlo varovanie pred potenciálnym výpadkom aj do Čiech. „Máme informácie, že môže nastať sklz v dodávkach týždeň až dva," povedal marketingový riaditeľ Panasonicu pre ČR a SR Károly Attila Juhász.

Závod Panasonicu v slovenských Krompachoch potvrdil, že dostáva rôzne druhy súčiastok z Japonska. Firma práve situáciu analyzuje, skúma tiež ako veľmi boli dodávatelia katastrofou postihnutí.

SkryťVypnúť reklamu

"Zároveň sa hľadajú alternatívne riešenia pre dodávky materiálov a preto zatiaľ nechceme vôbec špekulovať o tom, čo sa bude diať ďalej," povedal zástupca spoločnosti Jozef Závada.

Analytici predpovedajú, že problémy môže mať aj iPad 2 od Apple. Obsahuje totiž ťažko nahraditeľné japonské dielce. Nokia ohlásila výpadok niektorých modelov mobilov, pretože sa jej narušil dodávateľský reťazec.

(čtk, dak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 371
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 176
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 271
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 5 953
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 106
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 059
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 231
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 088
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 412
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 901
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 458
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 185
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 496
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 676
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 030
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 690
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Obavy z recesie môžu znížiť dopyt po rope.


TASR
Minister financií Ladislav Kamenický v parlamente.

Obmedzenia prišli pred rokom aj v Česku.


349
Ilustračné foto.

Firmy riešia, kde zoberú chýbajúce peniaze.


309
Dobré ráno.

Každý, kto rozmýšľa o expanzii, Slovensko obíde oblúkom.


a 1 ďalší 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 412
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 901
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 63 458
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 185
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 496
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 676
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 030
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 690
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu