BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. a odborové organizácie sa v stredu dohodli na podpise kolektívnej zmluvy na tento rok, čím ukončili kolektívne vyjednávanie.
"Kolektívna zmluva bude platiť v rozsahu roku 2010, to znamená bez akéhokoľvek mzdového nárastu a nových benefitov," informoval agentúru SITA hovorca Železničnej spoločnosti Alexander Buzinkay.
Kľúčom k dohode bola podmienka, že v polovici roka bude kolektívna zmluva otvorená a obe strany budú pokračovať v rokovaniach o mzdách.
Odborové centrály v osobnom železničnom prepravcovi predtým žiadali zvýšenie miezd, s tým však vedenie spoločnosti nesúhlasilo pre nedostatok finančných prostriedkov.
Podpis kolektívnej zmluvy je plánovaný na stredu 30. marca. Neskoršie schválenie revitalizačného programu pre železnice vládou, ktorý odobrila až 16. marca, podľa ZSSK spôsobí spoločnosti v tomto roku stratu okolo 10 miliónov eur.
Vyjednávanie v Cargu
Kolektívne vyjednávanie pokračovalo v stredu popoludní aj v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a je opäť prerušené. Prezident Federácie strojvodcov Milan Hošták pre agentúru SITA povedal, že dôvodom prerušenia rokovania bola skutočnosť, že odborové centrály sa nezhodli na spoločnom stanovisku.
Vyjednávanie vedenia spoločnosti a odborárov bude podľa neho pokračovať v utorok 29. marca. Cargo potvrdilo prerušenie vyjednávania s odborármi do utorka budúceho týždňa s tým, že odborové centrály by mali dovtedy prísť s jednotným stanoviskom v otázke miezd.
Rozdielne názory v mzdovej oblasti totiž zapríčinili prerušenie kolektívneho vyjednávania. Vedenie Carga navrhuje nulový rast miezd v tomto roku.
Rokovania vedenia a zástupcov zamestnancov v Cargu podľa spoločnosti smerovali k predĺženiu platnosti minuloročnej kolektívnej zmluvy.
"Požiadavky odborov hovoria o faktickom predĺžení platnosti kolektívnej zmluvy z roku 2010. Odborári na ostatnom rokovaní začiatkom marca akceptovali požiadavku spoločnosti na nulový smerný rast miezd v roku 2011," uviedol v piatok 18. marca pre agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda.
Štrajkový výbor Federácie strojvodcov podľa Hoštáka v stredu popoludní rokuje o možnosti vyhlásenia štrajku, prípadne protestnej akcie na znak nesúhlasu so situáciou v železničných spoločnostiach. O svojom rozhodnutí by mali informovať večer.
Stále možnosť rokovania
Podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc (OZZŽ), ktorý už skôr vyhlásil štrajkovú pohotovosť, stále je možnosť rokovania. Odborová centrála trvá na riešení kompenzácií uvoľnených zamestnancov na železniciach prostredníctvom finančných prostriedkov štátu, mimo zdrojov troch železničných firiem.
Predseda OZZŽ Zdeněk Friedrich pre agentúru SITA ďalej uviedol, že železničné spoločnosti na riešenie sociálneho problému odstupného pravdepodobne nemajú vlastné zdroje. Odbory tiež žiadajú zavedenie výsluhových dôchodkov zamestnancom, ktorí dovŕšili 58 rokov.
"Na pracovnom stretnutí s pánom ministrom, ktoré bolo v pondelok v Trenčíne, sme opätovne požiadali o riešenie tohto problému. Veríme, že na základe listu s návrhmi odborových centrál na ministerstve dopravy dôjde k rokovaniu i k dohode," uzavrel Friedrich.
V Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, kolektívne vyjednávanie už ukončili. Generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Ľupták a zástupcovia jedenástich odborových organizácií vo štvrtok 17. marca podpísali dodatok ku kolektívnej zmluve z minulého roka, ktorý predlžuje jej platnosť aj pre terajší rok.
Pracovníci najväčšej z troch železničných spoločností budú tretí rok za sebou dostávať mzdu na doterajšej úrovni.
Jej priemerná výška dosahuje 757,65 eura. Popri odmeňovaní zamestnancov zostáva zachované aj poskytovanie odstupného, ako aj otázky fondu pracovného času i špecifické riešenie dôležitých osobných prekážok v práci.