TOKIO.
Viac ako dva týždne od prvých otrasov pôdy v krajine vychádzajúceho slnka dochádzajú totiž výrobcom na celom svete v skladoch súčiastky na výrobu vozidiel - od čipov do palubných počítačov po farebné pigmenty. Japonské továrne, ktoré ich vyrábali pre odberateľov z celého sveta, zápasia s ťažkosťami pri obnove produkcie.
V nadchádzajúcich týždňoch tak budú mať zákazníci aj na opačnom konci sveta problémy zohnať model v určitej farbe.
Horšie ale je, že tisíce zamestnancov automobiliek budú pravdepodobne nútení zostať doma a firmy ako Toyota, Honda, ale aj ďalší výrobcovia vozidiel na celom svete, prídu o miliardy dolárov na tržbách.
Autokomponenty, farby a ďalšie produkty potrebné pri výrobe áut sa pritom vyvážajú z Japonska na lodiach. To je najpomalší spôsob dopravy, takže automobilky v Európe, USA aj v Ázii skutočné vyvrcholenie krízy so súčiastkami ešte len čaká. Odborníci odhadujú, že im úplne dôjdu skladové zásoby niekedy v polovici apríla.
Japonské továrne, ktoré produkujú autá alebo autokomponenty, pritom až na pár výnimiek neboli vážne poškodené pri zemetrasení, majú ale problémy s dodávkami elektriny a vody. Nikto preto nevie odhadnúť, kedy znova obnovia výrobu. Niektorí analytici tvrdia, že to môže byť až v lete.
Táto neistota komplikuje situáciu aj firmám mimo Japonska. Následky katastrofy zároveň ukázali, aké "zraniteľné" je toto odvetvie pre čoraz komplikovanejšie súčiastky a globálnu sieť ich dodávateľov. Na ilustráciu, na výrobu jedného auta je potrebných až 3000 rozličných komponentov. A mnohé z nich sa vyrábajú z ďalších kúskov, ktoré dodávajú viacerí producenti. Stačí tak, aby vypadli alebo meškali dodávky len jednej zo súčiastok a výroba áut sa zastaví.
Záujemcovia o kúpu nového auta by sa tak mali pripraviť na vyššie ceny a slabší výber.
Informovala o tom agentúra AP.