BRUSEL. Európska komisia chce do roku 2050 vyhnať všetky tradičným spôsobom poháňané autá z miest. Toto a ďalších viac než 30 opatrení predstavila Komisia v rámci plánovacieho dokumentu Doprava 2050 v Bruseli.
Medzi hlavné ciele okrem bezexhalátových mestských centier patrí zníženie emisií v doprave o 60 % v roku 2050, 40-% podiel udržateľných nízkouhlíkových palív v leteckej doprave a preorientovanie 50 % cestnej dopravy na železničnú alebo vodnú dopravu, a to v nákladnej i osobnej doprave.
Železničná doprava by mala prevziať vedúce postavenie v transporte nákladov do ich konečného cieľa, preto chce exekutíva únie dosiahnuť, aby železnice siahali až k letiskám a boli aj prepojené s prístavmi.
Komisia sa venuje aj využitiu potenciálu jednotného trhu v oblasti dopravy, pri ktorom chce zahrnúť do výstavby infraštruktúry čo najviac privátny sektor. Do roku 2050 by mala byť doprava finančne sebestačná. Spoločné územie transportu v únii by malo byť do polovice storočia tak prepracované, aby sa bez väčších problémov mohlo využívať prepojenie rôznych druhov.
Komisia chce, aby únia zostala naďalej lídrom v bezpečnosti na cestách, železniciach i na vode, pričom v roku 2050 "by mal byť počet smrteľných nehôd na ceste blízky nule".
"Chceme mať konkurencieschopný sektor, ktorý zvýši mobilitu občanov a bude vypúšťať menej emisií. Vieme a musíme dosiahnuť oba ciele. Takéto dopravné systémy sú kľúčové pre Európu z hľadiska ekonomického rastu, vytvárania pracovných miest a každodenného života ľudí," komentoval komisár pre dopravu Siim Kallas, ktorý odhadol investície potrebné na vytvorenie želaného systému dopravy v únii na 1,5 bilióna eur.