BRATISLAVA. Prvý tender na časť plánovanej D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, ktorý vyhlásili od nástupu novej vlády, sprvu narazil na nespokojnosť firiem. Neboli im jasné súťažné podklady, ktoré pre diaľnicu Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vydala. Po niekoľkotýždňovom vysvetľovaní sa už niektoré z nich prestávajú pýtať.
Vláde sa tak zvyšujú šance, že bude v súťaži otvárať ponuky uprostred apríla. Toto je náhradný termín na predkladanie ponúk v tejto súťaži. Oproti pôvodným plánom už teraz mešká asi mesiac.
Firmám sa väčšinou nepozdávali technické normy, ktoré na túto cestu použila NDS. „Dostali sme nejaké vysvetlenie. Dá sa povedať, že nie je úplne ideálne, ale vieme sa s tým zmieriť,“ povedal Vlastimil Šlajs, riaditeľ spoločnosti Strabag
Podobne to vidia vo Váhostave. Firma tiež žiadala NDS vysvetliť súťažné podklady. Zatiaľ ešte nedostala všetky požadované odpovede. Napriek tomu už teraz vie, že sa s nimi zrejme uspokojí. „Argumenty, aby sa súťažilo, možno prevládajú nad tým, aby sa nesúťažilo,“ povedal šéf Váhostavu Ján Kato. Obe firmy tvrdia, že nejasností v podkladoch obstarávateľa mali tentoraz viac než býva zvykom.
Doprastav dotiahol zákazku až na Úrad pre verejné obstarávanie. Zatiaľ vidí bezproblémovo len jednu z častí plánovanej cesty, a to od Jánoviec po Levoču. Pri úseku medzi Levočou a Jánovcami sa teraz čaká na NDS.
„Úrad pre verejné obstarávanie 9. marca vydal rozhodnutie, v ktorom píše Národnej diaľničnej spoločnosti, že do 30 dní od doručenia majú tendrové podmienky zosúladiť v súlade so zákonom,“ povedal prezident skupiny Doprastav Dušan Mráz.
Chyby v obstarávaní priznala pred časom aj Národná diaľničná. Problémom je však aj to, že dokumentácia k úseku medzi Jánovcami a Jablonovom je stará už niekoľko rokov.