Agentúrnu správu sme o 19:28 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Nealkoholické nápoje môžu onedlho zdražieť o 10 až 15 percent. Tvrdí to Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku. Pollitrová fľaša Coca Coly alebo Fanty by tak mohla stáť v obchode namiesto dnešných 84 centov až takmer 97 centov.
Asociácia odôvodňuje zdraženie nápojov rastom cien výrobných vstupov. Podľa šéfky asociácie Lucie Tomišovej stúpli ceny pohonných látok aj materiálu na výrobu PET fliaš.
Cenu ovplyvní aj drahší cukor. „Jeho cena medziročne vzrástla o vyše 100 percent,“ vraví Tomišová. Zatiaľ síce mnoho výrobcov chránia dlhodobé zásoby cukru, neskôr však môžu mať problém cukor vôbec zohnať, povedala.
Zvýšenie cien by sa malo najvýraznejšie prejaviť v ochutených nápojoch ako sú CocaCola, Fanta či minerálkach s príchuťou. Menšie zdraženie sa očakáva pri neochutených minerálnych vodách.
„Dúfame, že sa to upokojí. Pri niektorých komoditách idú ceny trochu dole,“ povedal Martin Klofanda, hovorca skupiny Kofola. Mierny cenový pokles sa podľa neho týka napríklad cukru.
Záujem klesá
Problémy s vysokými nákladmi eviduje aj Coca-Cola. "V rámci našej cenovej stratégie kalkulujeme s maržami tak,aby sme minimum zvýšených nákladov premietli do konečných cien," píše firma v stanovisku.
V konečnom dôsledku však Coca-Cola riadi spotrebiteľské ceny podľa trhovej pozície. "Do istej miery sme vymezení cenovou stratégiou našej konkurencie,"´dodáva firma.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský upozornil, že záujem o sladené nápoje tak či tak postupne klesá. „Obchod bude preto veľmi opatrne narábať s cenotvorbou,“ povedal. Bude sa snažiť udržať ceny čo najnižšie, aby bol konkurencieschopný a zároveň zostal v zisku.
Tlaky zo strany výrobcov nealkoholických nápojov, ktorých sa rast cien komodít týka, už obchodníci pociťujú.
„Akýkoľvek pohyb cien by sa nemal prejaviť okamžite, máme totiž dlhodobé zmluvy,“ vraví hovorca Kauflandu Martin Gärtner. Drahovský tvrdí, že pohyb cien môžu spotrebitelia pocítiť o niekoľko mesiacov.