PEKING. Len za tri roky tak bude položených 1318 km koľají, ktoré spoja obe čínske veľkomestá.
Okrem toho sa však už vybudovalo 24 veľkých staníc, desiatky mostov, vlakom museli z cesty odstúpiť a odsťahovať sa desiatky tisíc obyvateľov a dokonca bol preložený aj cintorín takmer so 100.000 hrobmi.
Profesor Sa Šu-li z pekinskej dopravnej univerzity Ťiao-tchung Ta-süe uviedol, že trať sa buduje súbežne na viacerých miestach. Vytvorili sa pracovné skupiny s primeraným počtom pracovníkov na jednotlivé objekty a práce pokračujú aj preto tak rýchlo, že na diele sa namiesto 8 hodín denne pracuje nepretržite 7 dní v týždni.
Superexpresy prekonajú vzdialenosť medzi oboma mestami za menej ako päť hodín. Teraz na ňu potrebujú viac ako 10 hodín. Vlakové súpravy na niektorých úsekoch pôjdu rýchlosťou nad 300 km/h.
Čína mala na začiatku tohto roka 8358 km superrýchlych tratí. Do nasledujúceho Silvestra ich bude 13.000 km a v roku 2015 by ich dĺžka mala dosiahnuť 16.000 km. V tomto roku investuje vláda do budovania železničných tratí 75 miliárd eur.
Nové železničné spojenie Pekingu a Šanghaja bude stáť 24 miliárd eur.
Prípravné práce sa začali ešte v roku 1993. Išlo však len o teoretické úvahy. V tom čase chýbali technológie i prostriedky. Uskutočnili sa viaceré diskusie o projekte, ale všetky pochybnosti sa rozplynuli po tom, ako sa vybudovali kratšie trate pre superexpresy.
Nemecký Siemens vyrába v Číne s domácimi partnermi vhodnú koľajovú a zabezpečovaciu techniku. Číňania pri budovaní tratí využívajú aj francúzske a japonské vedomosti.
Číňania sa však nechcú obmedziť len budovanie moderných a rýchlych tratí iba na domácom území. Začali už skúmať možnosti svojho prieniku na trh Spojených štátov, Spojených arabských emirátov, Brazílie a Ruska.