BRATISLAVA. Tender na modernizáciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou nariadil pred pár týždňami Úrad pre verejné obstarávanie zrušiť. Obstarávateľ, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), rovnako ako záujemcovia o zákazku sa obrátili na súd, aby toto rozhodnutie zvrátil.
Súd rozhodol podľa ich priania. Kým definitívne nerozhodne, zakázal súťaž rušiť. Možno ju však práve ŽSR predsa len zruší. Platí to pre prípad, že by sa príliš dlho čakalo na rozhodnutie súdu.
„Ak do dvoch mesiacov nepríde rozhodnutie súdu, budeme zvažovať, ako môžeme postupovať,“ povedal šéf ŽSR Vladimír Ľupták. Na rad by potom podľa neho prišli právnici, aby zistili, ako sa dá súťaž zrušiť v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Záujemca s najnižšou ponukou 201 miliónov eur – spoločnosť Skanska – tvrdil, že kým súd rozhodne, môžu ŽSR podpísať zmluvu s víťazom.
„Podpísanú zmluvu sme investorovi odovzdali a ďalší krok je na ňom,“ povedal nedávno riaditeľ firmy Tibor Kočvara. Podľa Ľuptáka to však teraz právne nie je možné.
Ďalším záujemcom je firma TSS Grade. Tá namieta, že Skanska v tendri podvádzala a teraz sa súdi. TSS ponúkla, že trať zmodernizuje na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu za cenu 245 miliónov eur.
Šéf železníc Ľupták sa dobre pozná so spolumajiteľom firmy TSS Grade Ivanom Petríčkom. Svedčí o tom obchodný register. „Robili sme pre jednu skupinu. Myslím si, že v rámci Slovenska sa pomaly všetci poznáme,“ povedal Ľupták. Dodal, že jeho rozhodovanie o tendri nemôže takýto vzťah ovplyvniť, pozná sa totiž aj s majiteľmi takmer všetkých firiem v odvetví. Priznal tiež, že s Petríčkom pracoval pre papierenské impérium. V ňom má podiely podnikateľ Milan Fiľo.
Eurofondy určené na stopnutý projekt medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou vraj neprepadnú. V prípade núdze by sa mohli vysúťažiť ďalšie trate na modernizáciu, ktoré sú zahrnuté v danom operačnom programe.