ŠTOKHOLM. Švédsky odevný reťazec Hennes & Mauritz (H&M) oznámil, že jeho odbyt v obchodoch, ktoré sú otvorené najmenej rok, v marci klesol medziročne o 5 %. Dôvodom je slabá dôvera spotrebiteľov na kľúčovom európskom trhu.
Tento výsledok sa však zhoduje s odhadmi analytikov. Európske krajiny, v ktorých H&M generuje väčšinu svojich ziskov, sú totiž nútené zavádzať úsporné opatrenia, aby zredukovali štátne dlhy. Aj vysoká nezamestnanosť má negatívny vplyv na ochotu európskych domácností utrácať.
Celkový odbyt H&M, teda vrátane predaja v nových obchodov, v marci oproti februáru vzrástol o 2 %.
H&M, ktorý bojuje o pozíciu najväčšej svetovej siete predajní s odevmi so španielskym reťazcom Inditex, nezverejňuje výšku tržieb v jednotlivých mesiacoch, iba kvartálne výsledky a mesačný vývoj predaja udáva len v percentách.
V predchádzajúcom 1. štvrťroku obchodného roka 2010/2011, ktorý sa skončil 28. februára, pritom tržby H&M klesli o 1 % na 28,7 miliardy SEK (3,2 miliardy eur) čiastočne aj v dôsledku posilnenia švédskej koruny. Čistý zisk švédskeho reťazca sa od začiatku decembra do konca februára znížil medziročne o 30 % na 2,62 miliardy SEK z 3,74 SEK za tri mesiace do konca februára 2010.
Na príčine bolo zvýšenie cien bavlny a rast ďalších nákladov, ktoré spoločnosť nepresunula na zákazníkov, aby podľa generálneho riaditeľa Karla-Johana Perssona z dlhodobého hľadiska upevnila svoju pozíciu na trhu.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.