SME

Spoplatniť sa má viac kilometrov ciest

Minister dopravy chystá zmeny v mýte. Kto z nich bude profitovať, zatiaľ nie je jasné. Dopravcom sa nepozdávajú.

Kamióny vraj čoskoro nebudú môcť jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Neskôr ich čaká mýto na viacerých úsekoch.Kamióny vraj čoskoro nebudú môcť jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Neskôr ich čaká mýto na viacerých úsekoch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Mýto sa má platiť na všetkých cestách prvej triedy. Plánuje to minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Podľa agentúry SITA o tom informoval minulý týždeň na stretnutí so zamestnancami železníc.

Celkovo je na Slovensku vyše 3000 kilometrov ciest prvej triedy, z toho necelá polovica je spoplatnená.

Dopravcovia z Únie autodopravcov Slovenska, ktorá kedysi proti mýtu protestovala v uliciach, sa tentoraz rozhodla mlčať. Podľa svojho prezidenta Jaroslava Polačeka do konca apríla.

Dovtedy sa vraj ministerstvo zaviazalo, že zníži sadzby mýta na cestách prvej triedy. Píše sa to v zápisnici z februárového rokovania medzi dopravcami a ministerstvom.

SkryťVypnúť reklamu

Dohoda ministerstva a dopravcov Do konca apríla zabezpečiť zníženie sadzieb mýta na cestách prvej triedy. Zmeniť splátky, ktoré sa vyplácajú SkyTollu. Najvyššie sú v prvých štyroch rokoch. Majú sa natiahnuť na 10 rokov. xPríklady z februárovej dohody medzi UNAS a ministerstvom dopravy. Zdroj: UNAS

Zámerom štátu pri zmenách je vraj presúvať tovar z ciest na železnice. Aké dodatočné príjmy si cez mýto štát sľubuje a či mieni na rozšírenie mýta vypísať tender, sme sa však včera nedozvedeli. Podľa ministerstva dopravy je predčasné hovoriť o detailoch.

V podobnom duchu odpovedala aj Národná diaľničná spoločnosť.

Prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zatiaľ o hromadnom rozširovaní mýta nevie.

„Informáciu o tom, či ministerstvo pripravuje ešte nejaké ďalšie rozšírenie, zatiaľ SkyToll nedostal,“ povedal hovorca firmy Anton Bódis. Podľa jeho slov je rozširovanie mýta zohľadnené v zmluve, pokiaľ nepôjde o rozšírenie spoplatnených úsekov nad 200 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z kritérií v súťaži o mýto bolo aj nacenenie takého rozšírenia. Nateraz nie je jasné ani to, či musí štát širšie mýto vysúťažiť.

Dvojky a trojky odľahčia od nákladiakov Hustejšia mýtna sieť sa zrejme nebude môcť obchádzať ani po cestách druhej a tretej triedy. Figeľ chce totiž nákladiakom zakázať na týchto cestách tranzit.

Podľa prezidenta Združenia dopravcov Česmad Pavla Jančoviča dopravcom neprekáža, ak sa zakáže tranzit pre tých, ktorí obchádzajú elektronické mýto.

Problém by bol, keby si dopravca nemohol ani vybrať najkratšiu možnú cestu, ktorá niekedy vedie práve po cestách druhej a tretej triedy.

Viac mýta je trend Informáciu o plánovanom zákaze tranzitu uvítali samosprávne kraje. V minulosti sa viackrát sťažovali, že im nákladiaky ničia cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Banskobystrický župan Vladimír Maňka tvrdí, že na ceste druhej či tretej triedy by mal byť len nákladiak, ktorý tam má tovar napríklad nakladať alebo vykladať. „Pokiaľ je to cieľová stanica, je to v poriadku,“ povedal župan.

Jančovič z Česmadu pripomenul, že dopravcovia platia dane za používanie ciest. „Platíme obrovskú daň z motorových vozidiel, ktorá slúži aj na opravy, údržbu a investície do ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Keď sme sa pýtali, či by vďaka zákazu tranzitu pre kamióny znížil Maňka daň z áut, povedal, že banskobystrická župa má už teraz najnižšie dane na Slovensku.

Podľa trnavského VÚC je táto otázka predčasná.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že rozširovanie mýta je trendom v celej únii.

SkryťVypnúť reklamu

Pre štát to znamená prísun financií. „Väčší nárast intenzít potrebuje väčšie finančné prostriedky na výstavbu aj údržbu cestnej siete,“ hovorí Palčák. Pred zmenami ale treba dôkladne preskúmať dopady na podnikateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 746
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 8 164
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 6 000
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 005
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 413
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 157
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 1 924
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 859
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nakladanie kontajnerov na kontajnerovú loď v meste Čching-tao v čínskej provincii Šan-tung.

Na čínsky dovoz platia stále 30-percentné clá.


TASR
Predseda KDH Milan Majerský.

Peniaze by mohli ísť podľa KDH na prevenciu závislostí a podporu zasiahnutých rodín.


TASR 1
Ilustračné foto

Koho majú na zozname daniari v Poltári?


Žeriavy a prepravné kontajnery v prístave v Pyeongtaeku v Južnej Kórei.

Trumpove clá sú pre firmy v USA dvojitou ranou.


TASR 2
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 992
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 14 613
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 13 037
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 8 365
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 7 928
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 806
  7. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 616
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 5 746
  1. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
  2. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  3. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  4. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  5. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  6. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  7. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  8. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
SkryťZatvoriť reklamu