MOSKVA. Dopravná spoločnosť Sovcomflot dostala od producenta plynu firmy Novatek na nadchádzajúcu navigačnú sezónu objednávku na prepravu 300.000 až 400.000 ton paliva. Náklad by mal postupne prepraviť tanker s kapacitou 100.000 ton.
Prvýkrát prepravil Sovcomflot 70.000 ton skvapalneného plynu z Murmanska čínskemu odberateľovi vlani v auguste. Trasu cez Severný ľadový oceán za pomoci jadrového ľadoborca, ktorý prerážal cestu lodi, sa podarilo prekonať až po Čukotku za 13 dní. Odtiaľ pokračovalo plavidlo do čínskeho prístavu Ming-po samostatne. Tanker prekonal celkom 7400 km. Cesta do cieľového prístavu cez Suezský kanál by však bola dlhá vyše 20.000 km.
Viceprezident Sovcomflotu Jevgenij Ambrosov povedal, že síce náklady na plavbu cez arktídsky ľadovec sú vyššie, ale zase sa ušetrí na tom, že trasa je podstatne kratšia. Novatek by za prepravu cez Suez zaplatil dokonca 10 až 15 % viac.
Novatek testuje Severnú morskú cestu, ktorá je splavná aj počas letnej sezóny od júla do novembra len za pomoci ľadoborca, v súvislosti s ambicióznym projektom Jamal LNG. Na polostrove Jamal sa nachádzajú obrovské ložiská plynu. Koncern plánuje, že v rokoch 2015 až 2017 bude jeho produkcia skvapalneného plynu okolo 16 miliónov ton. Tento výkon bude väčší ako Gazpromu, ktorý na Sachaline bude produkovať len 9,6 milióna ton skvapalneného plynu ročne.
Informovala o tom agentúra Reuters.