PRAHA.
České ministerstvo dopravy prvýkrát neobjednalo žiadne priame vlaky medzi Prahou a Ostravou, pri ktorých by dopravcom pokrylo stratu. Všetky spoje tu budú jazdiť od decembra len na podnikateľské riziko dopravcov.
Štát zatiaľ na väčšine tratí objednáva od Českých dráh prevádzku rýchlikov a vyrovnáva im stratu z ich prevádzky. Medzi Prahou a Ostravou si teraz musia železnice na prevádzku vlakov zarobiť.
"Dôvodom je plánovaný vstup konkurenčných dopravcov. V prípade objednávky od jedného dopravcu by boli ostatní znevýhodnení," vysvetľuje Ondřej Michalčík, riaditeľ odboru verejnej dopravy ministerstva dopravy.
Štát ušetrí, ale nemá kontrolu nad tým, aká prevádzka na trati bude: môže sa teoreticky stať, že všetci dopravcovia zistia, že prevádzka je stratová, a spoje zrušia. To však nie je príliš pravdepodobné. Podľa odborníkov je trať medzi Prahou a Ostravou takmer jediná, kde sa uživí osobná doprava bez dotácií.
K Českým dráham, ktoré už bez dotácií prevádzkujú na trase Pendolino, pribudne ešte tento rok RegioJet a o rok neskôr tiež Rapid Express.
České dráhy podľa svojho hovorcu Petra Šťáhlavského plánujú od decembra rovnaký počet vlakov medzi oboma mestami ako doteraz, aj keď na neho nedostanú ani korunu od štátu. "Musia si na seba zarobiť," potvrdil Šťáhlavský.
RegioJet zatiaľ o spustení svojho vlaku len hovorí a postupne posúva termín jeho štartu. Firma doteraz neukázala, s akými vagónmi bude jazdiť, lokomotívy postupne prechádzajú úpravami pre prevádzku na českej železničnej sieti. Aktuálne plánujú štart prevádzky na leto.
Informovala o tom MFDnes.