DUNAJSKÁ STREDA. Počet ľudí vo vlaku českého dopravcu RegioJet z Dunajskej Stredy do Bratislavy síce narazil na svoje kapacity, no cestujúci sa netlačili a vo vlaku bolo vďaka klimatizácii príjemne.
Také boli naše pocity z včerajšej jazdy kanadským vlakom Bombardier Talent, ktorý dopravca na túto linku nasadí od marca 2012. Išlo o poslednú prezentačnú jazdu, no o necelých 11 mesiacov však RegioJet na tejto linke úplne nahradí štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Ukázali požičaný vlak RegioJet bude túto linku prevádzkovať so štátnou dotáciou, pôjde o dopravu vo verejnom záujme. Za prevádzku linky zaplatíme ročne asi 7,1 milióna eur, čo je v priemere o 1,3 milióna eur menej, ako inkasuje štátny dopravca.
Aj keď je pre RegioJet, dcéru Student Agency, typickou farbou žltá, vlakom však zatiaľ chýbala. Namiesto slovenčiny čakali na cestujúcich vo vozňoch nemecké nápisy Zatiaľ si totiž RegioJet vlak požičal. Bežne ním firma Keolis brázdi koľaje Berlína.
„Naostro budú jazdiť typovo rovnaké vlaky so slovenskými vysvetlivkami,“ povedal hovorca dopravcu Aleš Ondrůj.
Uvažujú aj o maďarských. Firma vo vlakoch síce sľubuje občerstvenie, noviny aj internet, no počas prezentačnej jazdy ostal len wifi internet. Pri riadnej prevádzke sa s tlačou a jedlom počíta.
Neporovnateľné so ZSSK Vlak bol zachovalý, hoci javil znaky niekoľkoročného používania. Nainštalovaný kamerový systém zrejme zariadil, že opotrebovanie nie je väčšie.
„Toto sa absolútne nedá porovnávať s vlakmi, ktoré používajú naše železnice,“ povedal vo vlaku cestujúci Marek. Štátny dopravca používa na linke menšie červené motorové vláčiky, bez klimatizácie. Väčšina má viac ako 10 rokov. Inokedy zas nasadí viac ako 35ročné vozne.
ZSSK sa konkurenciou inšpirovať asi nenechá. Aj keď od marca 2012 túto linku už prevádzkovať nebude, internet do iných regionálnych vlakov nechystá. Pripravuje ho len do IC vlakov.
Ľudia sa boja cestovného Počas troch dní a dvanástich jázd prepravil RegioJet zhruba 2-tisíc ľudí. Stewardka odhadla, že len 30 percent z nich cestuje na tejto trase pravidelne. Zvyšok sa prišiel pozrieť najmä na vlak.
Naša anketa ukázala, že má pravdu. Nájsť pravidelného cestujúceho, ktorý dochádza do Bratislavy, bol problém. Všetci sa zhodli, že nový dopravca je zmena k lepšiemu.
„Asi ani riadne cestovné na tomto pocite nič nezmení,“ povedala Marianna, ktorá cestuje do Bratislavy pravidelne. Počas prezentačných jázd stál lístok 50 centov.
RegioJet sľubuje, že riadne cestovné by nemalo byť vyššie, ako lístok od ZSSK. Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy stojí 2,18 eura. Obavy zo stanovenia cestovného mali aj ďalší oslovení cestujúci.