ŠTOKHOLM.
Ešte koncom marca Spyker uviedol, že tento rok plánuje predať 80.000 saabov po 30.000 predaných v roku 2010, no začiatkom apríla musela firma pozastaviť výrobu. Dôvodom je neplatenie niektorých faktúr, v dôsledku čoho dodávateľské firmy zastavili Saabu dodávky.
Tržby sa medziročne zvýšili na 257 miliónov eur zo 44 miliónov eur v 1. kvartáli minulého roka, keď malá holandská automobilka kúpila švédsky Saab od amerického General Motors, no vzrástli aj náklady na odbyt, a to zo 65 miliónov na 243 miliónov eur.
"V tejto situácii nie je jasné, ako sa zastavenie výroby odrazí na výsledkoch za tento rok, no možno predpokladať, že firme sa najskôr nepodarí vyrobiť plánovaných 80.000 áut," povedal výkonný riaditeľ Saabu Victor Muller.
Šance na obnovenie výroby vzrástli vo štvrtok, keď Švédsky dlhový úrad a automobilka General Motors, bývalý vlastník Saabu, ktorá dodnes vlastní v automobilke preferenčné akcie, súhlasili (GM predbežne) s predajom takmer 30 % Spykeru ruskému bankárovi Vladimirovi Antonovovi.
Bankár sľúbil za tento podiel poskytnúť automobilke 30 miliónov eur. Ešte potrebuje súhlas Európskej investičnej banky a švédskej vlády. Muller zároveň dodal, že o ďalších financiách rokuje s čínskymi automobilkami.
Za 1. štvrťrok 2011 predal Saab 9400 áut oproti iba 4900 v rovnakom období roku 2010. Predaj by mohli v 2. polroku zvýšiť nové modely, ktoré by mali prísť na trh, ako napríklad crossover 9-4X.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.