SAN FRANCISCO. Tí firmu žalujú za to, že v dôsledku problémov s plynovými pedálmi a zrýchľovaním vozidiel Toyoty stratili ich autá na hodnote.
Toyota musela zvolať na opravy po celom svete asi 14 miliónov áut, najmä pre zasekávajúce sa plynové pedále. Zároveň v Spojených štátoch zaplatila rekordné pokuty vo výške 48,8 milióna USD (32,84 milióna eur) za nedostatočne rýchle riešenie problémov.
Vo februári tohto roka však americkí vyšetrovatelia oznámili, že nezistili, že by zasekávanie sa pedálov a nečakané zrýchľovanie vozidiel spôsobovala chybná elektronika firmy. Niektorí zákazníci považovali za hlavnú príčinu problémov práve tento fakt. Toyota preto opäť (o zamietnutie žiadala už v minulom roku) požiadala súd v Kalifornii, aby žaloby zákazníkov, ktoré zatiaľ ešte neboli klasifikované ako hromadná žaloba, zamietol.
Sudca James Selna ale v piatok (29. 4.) oznámil, že žaloby nezamietne ani teraz, nakoľko zákazníci predložili dosť faktov na to, aby ich ponechal v platnosti. Podobný verdikt vydal aj v novembri minulého roka, vtedy ale ešte nebolo známe rozhodnutie amerických vyšetrovateľov. Dôvodom nečakaného zrýchlenia áut by tak podľa Toyoty mohli byť problematické rohože alebo chyby samotných vodičov, čo tiež vyšetrovatelia nevylúčili.
"Aj keď je Toyota presvedčená, že jej elektronický systém nebol príčinou problémov, v súčasnom štádiu súd nemôže pochybovať o faktoch predložených žalujúcou stranou a považovať ich vopred za nepravdivé. V prípade, že tieto obvinenia pravdivé sú, predstavujú pre žalujúcu stranu ekonomické straty," uviedol v odôvodnení sudca. Prvé pojednávania v súvislosti so zrýchľovaním áut Toyoty sa očakávajú v roku 2013.