SME

Železnice zrušili stovky vlakov

Redukcia spojení sa dotkla najmenej vyťažených liniek, väčšinou v regiónoch.

Koľkých ľudí sa obmedzenia vo vlakovej doprave dotknú, dnes ešte nie je jasné.Koľkých ľudí sa obmedzenia vo vlakovej doprave dotknú, dnes ešte nie je jasné. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Štátny osobný dopravca ušetrí na škrtaní spojov menej, ako pôvodne plánoval. Uvažuje o zvýšení cestovného.

BRATISLAVA. Odvčera jazdia vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) podľa nového cestovného poriadku. Chýba v ňom asi 339 spojov.

Štátny dopravca, ktorého vlaňajšia strata je 68 miliónov eur, sa touto zmenou snaží znížiť náklady na prevádzku vlakov, ktoré boli málo vyťažené. Argumentuje aj tým, že od štátu dostal menej peňazí na dopravu vo verejnom záujme.

Väčšinu redukovaných spojov spoločnosť zrušila, no časti z nich len obmedzila počet zastávok alebo odchodov. Doprava sa úplne zastaví na piatich tratiach, pričom štyri z nich sú v pohraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Koho sa rušenie dotkne? Kde už nejazdia Zrýchlené vlaky

Tren. Teplá – Nitra (Zr 1740), Zvolen – Žilina (Zr 1854), Žilina – Zvolen (Zr 1855). Regionálna doprava

Štúrovo – Budapešť (Os 2137), Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice (viacero), Žilina – Čadca (Os 3908), Fiľakovo - Somoskoújfal, Tornaľa – Jesenské (Os 6260), Hronská Dúbrava – Zvolen (Os 6116).

výber, Zdroj: ZSSK

Škrtanie spojov prerokoval štátny dopravca aj so župami a samosprávami, ktoré sa však postavili proti rušeniu. Väčšina redukcie sa totiž dotýka regionálnej dopravy, v diaľkovej doprave sa zmeny dotkli len šiestich rýchlikov.

Samosprávy tvrdia, že obmedzenia sa dotknú tisícok ľudí. Aký je presný počet ľudí, ktorí si budú musieť hľadať alternatívnu dopravu, nie je dnes ešte jasné. „Išlo o spoje, ktoré boli veľmi málo využívané,“ argumentuje hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré rušené spoje vozili často len pár cestujúcich. Najdlhšia trať, kde sa doprava úplne zastaví, je podľa Buzinkaya medzi Plešivcom a Muráňom. Podľa grafikonu má trasa zhruba 42 kilometrov.

Medzi zrušené spoje patrí napríklad vlak medzi Myjavou a Starou Turou či Novým Mestom nad Váhom. Škrty sa dotkli aj liniek medzi Zvolenom a Vrútkami, Podbrezovou a Breznom alebo Žilinou a Čadcou.

V Bratislave sa ruší doprava v rámci mesta. Linku medzi Novým Mestom a Petržalkou má úplne nahradiť mestská hromadná doprava.

Úspora je zatiaľ malá Aktuálne škrty v cestovnom poriadku znamenajú úsporu približne 1,1 milióna najazdených kilometrov ročne, čo je len necelá tridsatina z celkových ročných výkonov ZSSK. Vlani štátna firma najazdila 31,1 milióna kilometrov. Odhady spoločnosti hovoria, že redukciou ušetrí 2,5 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý revitalizačný plán železníc, ktorý narazil na odbory, vládu a samosprávy, bol tvrdší. Redukcia spojov mala ušetriť 2,2 milióna kilometrov. Po rokovaniach so župami sa však plán obmedzil.

Štátny dopravca okrem redukcie vlakov plánuje v rámci revitalizácie aj prepúšťať. Počas troch rokov má firmu opustiť 621 pracovníkov. Dnes tu pracuje asi 5-tisíc ľudí. Tento rok chce spoločnosť cez revitalizačné opatrenia usporiť 15,6 milióna eur.

ZSSK zároveň analyzuje možnosť, že koncom leta zvýši cestovné o päť percent, čo by sa potom mohlo zopakovať aj v nasledujúcich rokoch.

Niektoré z redukovaných spojov môžu znova ožiť, ak o ich prevádzku vypíše ministerstvo dopravy tender. Koncom roka chce súťažiť o dopravu vo verejnom záujme za najviac 16 miliónov eur ročne. Zatiaľ je alternatívnemu operátorovi pridelená jediná linka – medzi Bratislavou a Komárnom. Súkromný prepravca ju bude prevádzkovať od budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Kompletný zoznam zrušených vlakov vo formáte PDF.

Železnice Slovenskej republiky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Tankovanie, ktoré sa vám vráti: káva, zľavy aj pohodlie
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  1. Invázne rastliny ako superpotraviny
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  6. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  8. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 10 832
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 8 801
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 7 890
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 785
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 150
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 2 789
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 2 516
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 979
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výrobcovia počítačových čipov v USA čelia rastúcemu tlaku.


TASR
Panorama.

Najviac zarobili v Bratislavskom, Žilinskom a Prešovskom kraji.


TASR 1
Ilustračné foto.

Opravy a údržba stavieb napredovali až dvojciferným tempom.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent.

Fed sa má zamerať na budúcnosť namiesto historických údajov, tvrdí Bessent.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 23 887
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 15 373
  3. Monika Albertiová: Máme po puči 9 476
  4. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 681
  5. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico? 7 075
  6. Rado Surovka: Ficove supy už krúžia nad Slovenskom 6 777
  7. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 5 164
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 4 857
  1. Radko Mačuha: Za neonacizmus na Ukrajine môže Putin.
  2. Marcel Rebro: Trump a Putin na Aljaške: Rokovanie o Ukrajine bez Ukrajiny
  3. Marcel Rebro: Rusko obkľúčené NATO? Skôr obkľúčené rozprávkami z Kremľa
  4. Věra Tepličková: Prirodzene k prirodzeniu (nevhodné pre deti a slabšie/citlivejšie povahy)
  5. Věra Tepličková: Od buka do buka a máme tu Mamuka
  6. Radko Mačuha: Organizátor majdanu bol na káve pred úradom vlády.
  7. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  8. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
SkryťZatvoriť reklamu