Štátny osobný dopravca ušetrí na škrtaní spojov menej, ako pôvodne plánoval. Uvažuje o zvýšení cestovného.
BRATISLAVA. Odvčera jazdia vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) podľa nového cestovného poriadku. Chýba v ňom asi 339 spojov.
Štátny dopravca, ktorého vlaňajšia strata je 68 miliónov eur, sa touto zmenou snaží znížiť náklady na prevádzku vlakov, ktoré boli málo vyťažené. Argumentuje aj tým, že od štátu dostal menej peňazí na dopravu vo verejnom záujme.
Väčšinu redukovaných spojov spoločnosť zrušila, no časti z nich len obmedzila počet zastávok alebo odchodov. Doprava sa úplne zastaví na piatich tratiach, pričom štyri z nich sú v pohraničí.
Koho sa rušenie dotkne? Kde už nejazdia Zrýchlené vlaky
Tren. Teplá – Nitra (Zr 1740), Zvolen – Žilina (Zr 1854), Žilina – Zvolen (Zr 1855). Regionálna doprava
Štúrovo – Budapešť (Os 2137), Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice (viacero), Žilina – Čadca (Os 3908), Fiľakovo - Somoskoújfal, Tornaľa – Jesenské (Os 6260), Hronská Dúbrava – Zvolen (Os 6116).
výber, Zdroj: ZSSK
Škrtanie spojov prerokoval štátny dopravca aj so župami a samosprávami, ktoré sa však postavili proti rušeniu. Väčšina redukcie sa totiž dotýka regionálnej dopravy, v diaľkovej doprave sa zmeny dotkli len šiestich rýchlikov.
Samosprávy tvrdia, že obmedzenia sa dotknú tisícok ľudí. Aký je presný počet ľudí, ktorí si budú musieť hľadať alternatívnu dopravu, nie je dnes ešte jasné. „Išlo o spoje, ktoré boli veľmi málo využívané,“ argumentuje hovorca ZSSK Alexander Buzinkay.
Niektoré rušené spoje vozili často len pár cestujúcich. Najdlhšia trať, kde sa doprava úplne zastaví, je podľa Buzinkaya medzi Plešivcom a Muráňom. Podľa grafikonu má trasa zhruba 42 kilometrov.
Medzi zrušené spoje patrí napríklad vlak medzi Myjavou a Starou Turou či Novým Mestom nad Váhom. Škrty sa dotkli aj liniek medzi Zvolenom a Vrútkami, Podbrezovou a Breznom alebo Žilinou a Čadcou.
V Bratislave sa ruší doprava v rámci mesta. Linku medzi Novým Mestom a Petržalkou má úplne nahradiť mestská hromadná doprava.
Úspora je zatiaľ malá Aktuálne škrty v cestovnom poriadku znamenajú úsporu približne 1,1 milióna najazdených kilometrov ročne, čo je len necelá tridsatina z celkových ročných výkonov ZSSK. Vlani štátna firma najazdila 31,1 milióna kilometrov. Odhady spoločnosti hovoria, že redukciou ušetrí 2,5 milióna eur.
Prvý revitalizačný plán železníc, ktorý narazil na odbory, vládu a samosprávy, bol tvrdší. Redukcia spojov mala ušetriť 2,2 milióna kilometrov. Po rokovaniach so župami sa však plán obmedzil.
Štátny dopravca okrem redukcie vlakov plánuje v rámci revitalizácie aj prepúšťať. Počas troch rokov má firmu opustiť 621 pracovníkov. Dnes tu pracuje asi 5-tisíc ľudí. Tento rok chce spoločnosť cez revitalizačné opatrenia usporiť 15,6 milióna eur.
ZSSK zároveň analyzuje možnosť, že koncom leta zvýši cestovné o päť percent, čo by sa potom mohlo zopakovať aj v nasledujúcich rokoch.
Niektoré z redukovaných spojov môžu znova ožiť, ak o ich prevádzku vypíše ministerstvo dopravy tender. Koncom roka chce súťažiť o dopravu vo verejnom záujme za najviac 16 miliónov eur ročne. Zatiaľ je alternatívnemu operátorovi pridelená jediná linka – medzi Bratislavou a Komárnom. Súkromný prepravca ju bude prevádzkovať od budúceho roka.
Kompletný zoznam zrušených vlakov vo formáte PDF.