SME

V Česku zaostáva železničná sieť za cestnou, píše denník E15

Rozhodnutie vlády v 90. rokoch zmeniť staré trate na koridory bolo podľa riaditeľa nevládneho Centra pre efektívnu dopravu Petra Šlegra chybné.

PRAHA.

V rozhovore pre denník E15 povedal, že podľa neho mal štát namiesto opravy starých tratí vytýčiť vysokorýchlostné línie "na zelenej lúke", ktoré by zodpovedali moderným nárokom.

Celý projekt modernizácie koridorov je až na svetlé výnimky v podstate generálnou opravou tratí z 19. storočia. Sú to stále trate, ktoré sa kľukatia, aby bolo zabezpečené čo najmenšie stúpanie pre slabo výkonné parné lokomotívy. Príkladom je prvý koridor z Prahy do Brna.

Môže sa ísť buď 50-kilometrovou okľukou cez Českú Třebovú, alebo zdanlivou skratkou cez Českomoravskú vrchovinu, kde je však trať ešte dlhšia v dôsledku veľkého počtu zákrut.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej polovici 90. rokov, keď sa rozhodovalo o budovaní železničných koridorov, bol ministrom dopravy Jan Stráský. Ten povedal, že vysokorýchlostné vlaky nemajú v Česku zmysel, lebo skôr, ako by sa dostali na maximálnu rýchlosť, už by museli začať brzdiť.

Vtedajšie rozhodnutie bolo poplatné obdobiu, ktoré železnici neprialo. Bolo to rozhodnutie dosť neprezieravé, pretože koridory, ktoré mali byť podľa pôvodných predstáv hotové približne do roku 2000, nie sú dokončené dodnes.

Šlegr dodal, že negatívne dôsledky nedomysleného riešenia sú dva. Po prvé, úžitková hodnota železnice, či jej konkurencieschopnosť, koridormi veľmi nevzrástla.

Po druhé, nebudujú sa na zelenej lúke, takže stavebné práce majú výrazný negatívny vplyv na prevádzku, dochádza k častým výlukám. Tie sa prejavujú úbytkom cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Nové trate by sa stavali s podstatne lepšími parametrami. Keď sa stavia na zelenej lúke, nie sú projektanti obmedzovaní starou trasou a trať sa stavia na rýchlosť nad 200 km/h. "Musím tiež vyvrátiť mýtus," pokračoval Šlegr, "že čím vyššia je rýchlosť vlaku, tým vyššia je aj cena trate.

Troleje, koľajnice a podvaly sa nijako podstatne nelíšia, keď sa ukladajú pre rýchlosť 160 km/h alebo 300 km/h. Cenu trate určuje najmä počet umelých stavieb, teda tunelov a mostov". Vo voľnom teréne je trať pre superrýchle vlaky podstatne lacnejšia než diaľnica aj preto, lebo je oveľa užšia.

Samozrejme v niektorých úsekoch sa musia vybudovať tunely. Keď sa však urobí priemer za celú republiku, možno podľa Šlegra povedať, že cena vysokorýchlostných tratí je rovnaká ako cena diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku chybného rozhodnutia spred dvoch desaťročí teraz Česku hrozí, že vypadne z hlavných európskych železničných ťahov.

Informoval o tom český denník E15.

Česká republika

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 126
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 883
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 614
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 540
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 630
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 538
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 152
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 905
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq RS

Oproti aprílu registrácie nových áut poklesli.


SITA 1
Diaľničiari otvorili ďalšiu časť stavby D1/D4 za Bratislavou.

Novootvorená vetva diaľnice je dlhá približne kilometer.


TASR 8
Ilustračná fotografia.

Motiváciou má byť konflikt na Blízkom východe.


TASR
Mesto Topoľčany.

Medzi top dlžníkmi dominujú fyzické osoby.


18
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 58 834
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 17 383
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 142
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 138
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 398
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 884
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 783
  8. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 3 954
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu