Agentúrnu správu sme o 19:40 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Sporné objednávky zrušíte, odkázal minister dopravy Ján Figeľ z KDH Národnej diaľničnej spoločnosti. „Vyvolávajú prinajmenšom odôvodnené pochybnosti,“ reagoval na informácie o plytvaní v diaľničnom podniku.
Sumár 26 podozrivých objednávok zaslali médiám a straníkom KDH anonymní zamestnanci firmy. Prekážalo im napríklad, že vedenie sa malo v utorok školiť v päťhviezdičkovom hoteli pri Dunajskej Strede.
Školiť ich mala firma FranklinCovey, kde je medzi lektormi aj Figeľov hlavný radca Marián Kolník. Diaľničiari školenie odložili až po doručení anonymného listu.
Radičová posiela audit
Zrušiť by sa mali tie objednávky, ktoré diaľničiari zadávali pred 1. aprílom. Dovtedy totiž platilo, že do sumy 30tisíc eur môžu zadať zákazku komukoľvek napriamo. Od apríla len do 10-tisíc eur.
Sporné objednávky Národnej diaľničnej sú na viac ako 20tisíc eur, mnoho z nich podlieza 30tisícový limit len o desiatky eur.
Minister Figeľ zrejme zareagoval aj na slová premiérky Ivety Radičovej z SDKÚ, že žiada vysvetlenia a k diaľničiarom posiela kontrolu. „Zatiaľ mám informácie z médií. Takéto konanie je neospravedlniteľné,“ povedala.
Šéf diaľničného podniku Alan Sitár pred vystúpením Radičovej a Figeľa poslal médiám a KDH stanovisko.
„Anonymný list je plný nepravdivo interpretovaných a silne emotívne podfarbených tvrdení.“ Tvrdí, že účelom listu je poškodiť jeho dobré meno a meno spoločnosti, „aj za cenu nepravdivých výrokov“.
Školenie nezrušia
Sitára teraz čaká rušenie sporných objednávok. V praxi to však znamená, že sa nebude musieť zrušiť objednávka na školenie, ktoré malo byť v luxusnom hoteli.
NDS ho môže preložiť tak, ako aj plánuje. Objednávka bola podpísaná až v apríli. Firma FranklinCovey by tak dostala necelých 9tisíc eur za školenie o tvorbe firemných vízií a hodnôt.
Naopak, o zákazku má prísť rakúska firma Schild & Partner. Vo februári si od nej diaľničiari objednali poradenstvo v oblasti výberu mýta cez lístky za 29 900 eur. Podľa konateľa Raoula Schilda išlo o normálnu objednávku a „všetko bolo v súlade so zákonom“.
Figeľ bude podozrenia z netransparentnosti preverovať. „Zrušenie objednávok bol prvý krok, preverujem aj ďalšie informácie,“ povedal.
Neodpovedal však na otázku, či má Sitár jeho dôveru. „Je generálnym riaditeľom s mojím súhlasom, očakávam ešte informácie, aby som mohol dopovedať túto odpoveď úplne,“ povedal minister.
Sitára do funkcie nenominovala žiadna strana. „Nominoval som ho ja. Nie je to stranícka alebo politická nominácia,“ priznal Figeľ.
Niektorí predstavitelia KDH, ktorí chcú zostať v anonymite, tvrdia, že za výberom Sitára je Figeľov hlavný radca Kolník.
Kolník má dôveru
Kolník, ktorý rokuje v mene ministerstva dopravy s podnikateľmi a politikmi, má naďalej dôveru ministra dopravy. A to aj napriek tomu, že je lektorom vo firme FranklinCovey, ktorú si diaľničiari objednali priamym zadaním.
„Nebol nijako zainteresovaný vo výbere firiem,“ obhajuje ho Figeľ. Tvrdí, že ministerstvo ani nemalo niektoré informácie o zmluvách diaľničného podniku.
Minister tvrdí, že Kolník rokuje v mene ministerstva, pretože má jeho poverenie. „Má moju plnú dôveru a rokuje tam, kde ja nestíham, alebo ho proste poverím,“ povedal Figeľ.
Ministerstvo má pritom dvoch štátnych tajomníkov, jedného za KDH a druhého za Most-Híd.
Radičová povedala, že Kolníkove rokovania má vysvetľovať minister. „Ja mám stratégiu, že so záujmovými skupinami a podnikateľmi sa zásadne nestretávam. Keď chcú riešiť legislatívne veci, stretávajú sa s mojím poradným zborom,“ povedala.