ROTTERDAM.
Holandská vláda, ktorá vlani zrušila tzv. pay-as-you-go poplatok na cestách, by podľa šéfa prístavu Hansa Smitsa mala zvážiť zavedenie poplatkov na diaľniciach a v tuneloch, ktoré vedú do prístavu a urýchliť proces výstavby novej infraštruktúry. Vďaka rozmachu obchodnej výmeny s Áziou sa totiž neustále zvyšuje množstvo prepravených kontajnerov, a to má za následok, že prístupové cesty do prístavu sú preplnené.
"Neprístupnosť Rotterdamu je jeho Achilovou pätou," varuje Smits a vyzýva vládu, aby konala. Problémom Holandska, ako aj ostatných štátov eurozóny však je, že počas krízy sa rozpočtový deficit krajiny prehĺbil a vláda musela zoškrtať výdavky, aby ho zredukovala. To sa samozrejme dotklo aj projektov rozvoja infraštruktúry.
Prístav v Rotterdame v delte Rýna zatiaľ rokuje s najbližšími prístavmi na rieke o založení vnútrozemského terminálu, kam by sa kontajnery prepravovali na nákladných člnoch a vlakmi. Nezaťažovali by tak preplnené holandské diaľnice.
Rotterdam je najväčším a najdôležitejším európskym prístavom pre kontajnerovú dopravu, prepravu ropy, železnej rudy, uhlia, chemických výrobkov a potravín. Všetky veľké plavebné lodné spoločnosti majú v Rotterdame svoje zastúpenie.
Len za minulý rok sa objem kontajnerovej dopravy v prístave zvýšil o 12 % na 112,3 milióna ton. Na ilustráciu, Hamburg zaznamenal vlani 10-% nárast prepravy kontajnerov na 78,4 milióna ton. A belgické Antverpy, ktoré sú druhým najväčším kontajnerovým prístavom v Európe s vlaňajším objemom 102,5 milióna ton oznámili, že plánujú investovať do rozšírenia infraštruktúry 1,6 miliardy eur.
Informovala o tom agentúra DPA.