BRATISLAVA. Toto leto bude možné z bratislavského letiska M. R. Štefánika letieť do 32 európskych miest, čo je viac, ako ponúkla vlaňajšia letná sezóna.
Najväčším lákadlom sú novootvorené linky Českých aerolínií na významné letiská ako parížsky Charles de Gaulle či amsterdamský Schiphol.
Cez tieto letiská sa dá výhodne letieť ďalej do čoraz obľúbenejšieho Karibiku. „Napríklad Amsterdam je základňou KLM, ktorá je partnerom ČSA v SkyTeame, čo otvára Bratislavu celému svetu,“ povedal obchodný riaditeľ bratislavského letiska Tomáš Kika.
Rozhodovanie o tom, či pri lete uprednostniť Viedeň alebo Budapešť pred Bratislavou, tak začína viac ovplyvňovať cena letenky, ako rozsah ponúkaných destinácií.
V SkyTeame je napríklad americká Delta Air Lines, francúzsky AirFrance či kórejský Korean.
Ceny leteniek ČSA prekvapia, keďže od klasického dopravcu sa dajú očakávať vyššie. Spiatočná letenka z Bratislavy do Amsterdamu na koniec júla stojí 147 eur, pričom z Budapešti vyjde od 160 eur.
Letenka do Paríža v rovnakom termíne vyjde z Bratislavy od 127 eur. Z Viedne sa jej cena začína na 150 eurách.
Udržia si ceny?
Marketingový šéf letenkového webu Pelikán.sk Lukáš Švaro hovorí, že úspech ČSA bude závisieť od toho, či si udrží súčasnú cenovú politiku.
„Ak áno, z pohľadu bežného cestujúceho vyžadujúceho lacnú letenku, dostatok kíl na prepravu batožiny a najjednoduchší presun z letiska vyzerajú ako výhodnejšia voľba,“ hovorí Švaro.
Dôležité podľa neho bude aj to, aby aerolínie neznižovali počet letov, ak sa im hneď nepodarí napĺňať lietadlá. Švaro hovorí, že trh ovplyvnia aj zmeny cien konkurenčných hráčov, ako napríklad nízkonákladového Ryanairu, ktorý je najväčším dopravcom v Bratislave.
„Rozhodnutie ČSA nás vôbec nezaujíma,“ povedal hovorca Ryanairu Daniel de Carvalho. Na krok českého dopravcu reagoval aj Austrian Airlines, ktorý zväčša kroky konkurencie nekomentuje.
„Poklesu záujmu o naše lety sa neobávame,“ tvrdí hovorca firmy Michael Braun.
Povedal, že klientom ponúkajú vyššiu flexibilitu ako ČSA. Do Bruselu z Viedne lietajú 5-krát denne, do Ríma 2-krát.
Letia slnečné destinácie
Z Bratislavy sa dá letieť írskym Rynairom aj na Malorku či Kanárske ostrovy, český Travel Service a izraelský El-Al zas ponúkajú linku do Tel Avivu. Slovenský Danube Wings ponúka spojenie s Chorvátskom.
Švaro hovorí, že v období mája a augusta sú pre cestovateľov najzaujímavejšie slnečné destinácie ako Malorka, Alicante, Kanárske ostrovy či talianske Trapany. „Potenciálne zaujať má aj linka do Larnaky, kde sa ceny pohybujú od 220 eur.“
V kurze sú podľa údajov Pelikán.sk aj prestupné letenky do Kodane či francúzskeho Nice, kde sa cena začína na 91 eurách.
Z Bratislavy sa bude cez leto lietať aj na moskovské letisko Vnukovo. Vylúčené nie je ani otvorenie linky do Kyjeva, kam by lietal novovznikajúci dopravca Slovakian Airlines.
Dá sa vybrať, s kým do Ríma
Do niektorých destinácií budú letenky z Bratislavy ponúkať dve aerolinky. Dôležitá je batožina aj palivové príplatky.
BRATISLAVA. Letíte zo Slovenska do Bruselu, Ríma, Barcelony či Paríža? Potom si môžete vybrať medzi Ryanairom a ČSA.
Napríklad týždňový výlet do Paríža začiatkom júla môže vyjsť podľa prepočtov SME s ČSA aj o 40 eur drahšie než s Ryanairom.
Ceny sa však rôznia od prípadu k prípadu. Podľa Pelikan.sk napríklad lety do Paríža s Ryanairom vychádzajú zhruba na 90 až 130 eur len s príručnou batožinou, s ČSA na približne 127 eur vrátane batožiny.
„Ak by sme hodnotili len cenu leteniek, Ryaniar vychádza trošku lacnejšie ako ČSA,“ hovorí Lukáš Švaro z Pelikan.sk.
Do úvahy však podľa neho treba vziať aj poplatky za batožinu. Tie má ČSA v cene, zatiaľ čo Ryanair má v cene len 10 kíl príručnej batožiny, tvrdí.
Dôležité je tiež to, kam presne lietadlo smeruje. „ČSA lieta na hlavné letiská priamo v meste, čiže nemusíte cestovať ďalších trebárs 100 kilometrov,“ povedal Švaro.
Prepočty firmy Student Agency hovoria, že spiatočná letenka s dátumom 1. júla do Bruselu a 8. naspäť vyjde s Ryanairom vrátane 20–kilovej batožiny 153 eur, s ČSA o 40 eur lacnejšie.
Ryanair tvrdí, že je stále výhodnejší. „ČSA sa nemôžu vyrovnať garantovanej najnižšej sadzbe Ryanairu,“ hovorí zástupca firmy Daniel de Carvalho. Dodal tiež, že Ryanair garantuje aj nulové palivové príplatky.
„Priemerná cena letenky je v Ryanairi len 34 eur, zatiaľ čo ČSA si účtujú 32 eur cez palivové príplatky nad vysoké základné cestovné,“ dodal Carvalho.