Agentúrnu správu sme o 19:15 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Zodpovednosť za pochybenia pri obstarávaní úprav bratislavského letiska pred vstupom Slovenska do Schengenu nesie podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) kabinet Roberta Fica, ale aj druhá vláda Mikuláša Dzurindu.
„Vidím tu priestor na zhodnotenie, kto konkrétne a v akej miere bol vtedy zodpovedný,“ povedal Figeľ.
Európsky úrad boja proti podvodom (OLAF) síce našiel pri obstarávaniach chyby, no nepoukázal na konkrétnych predstaviteľov letiska, ktorí by ich urobili.
Letisko má teraz prípad vyšetriť. Ak sa ukáže, že zodpovední ľudia tam ešte pracujú, minister sľubuje, že „bude konať“. „Je potrebné najskôr poznať všetky fakty,“ povedal minister.
Správu zatiaľ neukázali
OLAF zistil prešľapy pri dvoch zákazkách v rokoch 2005 a 2007. Prvú získala firma Ikores. Jej vtedajší majiteľ Jozef Kopecký dal Smeru 200-tisíc korún.
OLAF však našiel chyby aj pri zákazke pre žilinskú firmu Stabil, ktorú vybrali ešte Dzurindovi manažéri. Obe získali spolu zo schengenského fondu 3,9 milióna eur.
Ani v utorok sme sa nedozvedeli, aké rozsiahle sú pochybenia. Úrad vlády totiž už druhý deň nepovedal, kedy zverejní celú správu OLAF-u. Tá by mohla povedať, ktorý z riaditeľov má pravdu.
Posledný Dzurindov šéf letiska Milan Kajan totiž tvrdí, že pochybenia z ich éry súvisia so zlým vyúčtovaním budovy pre cudzineckú políciu.
„Náklady žiadalo letisko preplatiť na celú stavbu, aj keď nebola celá využívaná na účely Schengenu,“ povedal Kajan. O dotáciu žiadal podľa neho jeden z Ficových manažmentov.
Prvý z Ficových šéfov letiska František Stolárik oponuje a tvrdí, že žiadali len o peniaze na časť budovy, ktorá bola využívaná pre Schengen.
Vážny: Tlaky neboli
Európska komisia, ktorej OLAF odporučil vymáhať od Slovenska schengenské peniaze, má v najbližšom čase začať správne konanie. Ministerstvo sa neplánuje odvolať. „Peniaze budeme vracať z rozpočtu ministerstva dopravy,“ povedal Figeľ.
Firma Ikores bola vybratá v roku 2007 bez súťaže, len cez prieskum trhu. „Z mojej strany neboli vyvíjané žiadny tlaky na vedenie letiska, aby jej boli práce zadané,“ tvrdí exminister dopravy za Smer Ľubomír Vážny. Pre nezhody v riadení letiska odvolal podľa svojich slov vtedajšieho šéfa letiska Stolárika.
„Pán Vážny má právo na názor, ale nepredpokladám, že moje odvolanie súviselo s riešením vstupu do Schengenu,“ zareagoval Stolárik. Tvrdí, že tendre by ešte mali prejsť kontrolu nášho Úradu pre verejné obstarávanie.