BRATISLAVA. Najväčší slovenský predajca spotrebnej elektroniky, spoločnosť Nay, ukončila expanziu v Českej republike. Zatvorila dva svoje obchody v Třebíči a Olomouci, ktoré otvorila v decembri 2008.
Nay ukončila aj činnosť internetovej stránky s českou doménou. Na slovenskom webe v piatok síce figuroval nadpis Sieť obchodných domov Nay Elektrodom na Slovensku a v Česku, ale predajne v Třebíči a Olomouci boli z mapy vymazané.
Bez expanzie i predajní „Rozhodli sme sa zmeniť stratégiu v Českej republike a nebudeme pokračovať v organickej expanzii. Z tohto dôvodu sme zatvorili naše dve kamenné predajne, keďže tie bez ďalšej organickej expanzie nemajú opodstatnenie,“ povedal pre SME František Vámoši z marketingu spoločnosti Nay.
Nay v číslach na Slovensku prevádzkuje 26 predajní v 22 mestách, na Morave mal dva obchody, na Slovensku vlani dosiahol obrat 152,72 miliónov eur, v Česku mal vlani obrat 53 miliónov českých korún. Zdroj: Nay, čtk
Na Slovensku má Nay viac ako štvrtinový podiel na trhu. Svoj vstup na český trh pred dva a pol rokmi odôvodňoval tým, že má vybudovaný maloobchodný koncept, ktorý výborne funguje u nás.
Šance uspieť v Česku videl Nay aj preto, že tam nemala žiadna zo sietí predajní spotrebnej elektroniky dominantné postavenie.
„To nám dáva veľkú šancu stať sa jedným z najvýznamnejších hráčov aj na českom trhu,“ povedal v decembri 2008 podpredseda predstavenstva Nay Ján Tomáš.
Tlak konkurencie? Silnejšiu konkurenciu a iné nákupné zvyklosti vidí za stiahnutím sa elektropredajcu Nay z českého trhu analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
„V čase plánovanej väčšej expanzie sa im zdalo teritórium Slovenska malé. Postupne však zistili, že konkurencia aj tlak na ceny sú na susednom trhu väčšie,“ povedal Drahovský.
Spotrebitelia navyše čoraz častejšie dávajú prednosť nakupovaniu elektroniky cez internetový obchod. Podľa ČTK dnes Česi nakupujú cez internet až pätinu technického tovaru, čo je viac, ako v iných európskych krajinách.