DETROIT. Tým by sa americká firma úplne dostala spod vplyvu vlády a unikla by podľa analytikov aj limitom na platy manažérov.
Talianska spoločnosť informovala ministerstvo financií USA, že využije svoju možnosť a odkúpi akcie od vlády. Cenu by mali dohodnúť do 10 pracovných dní, teda približne do 10. júna.
Kedy by k odkúpeniu mohlo dôjsť, zatiaľ nie je známe. Fiat sa však rýchlo usiluje získať kontrolný podiel v automobilke, ktorú riadi od vystúpenia americkej spoločnosti spod bankrotovej ochrany v júni 2009. V utorok (24.5.)
Chrysler splatil úvery americkej a kanadskej vláde v hodnote 7,6 miliardy USD (5,33 miliardy eur), keď svoj dlh refinancoval kombináciou úverov z bánk, predajom dlhopisov a investíciou od Fiatu. Tým talianska firma zvýšila svoj podiel na 46 %. Odkúpením vládneho podielu získa Fiat už 52 % akcií Chrysleru a podiel by chcel do konca roku zvýšiť na 57 %.
Z celkového záchranného balíka 10,5 miliardy USD ostáva splatiť ešte asi 2 miliardy USD. Vláda však už dala najavo, že so získaním týchto peňazí veľmi nepočíta, keďže časť peňazí smerovala do starého Chrysleru, ktorý bol v rámci záchranného programu pre automobilku oddelený od spoločnosti s názvom Chrysler Group, ktorá pokračovala ďalej. Časť z peňazí by však mohla dostať predajom spomínaného 6-% podielu.
Pod vedením šéfa Fiatu Sergia Marchionneho sa Chrysleru podaril obrovský obrat. Pred požiadaním o bankrotovú ochranu firma nemala takmer žiadnu hotovosť a na prežitie potrebovala od vlády spomínaných 10,5 miliardy USD.
Za 1. štvrťrok tohto roka však už dosiahla spoločnosť zisk 116 miliónov USD a za celý rok očakáva zisk do 500 miliónov USD. Firma výrazne znížila náklady a oživila predaj ponukou modernizovaných značiek Jeep, Chrysler, Dodge a Ram.
Podľa ekonóma Geralda Meyersa sa Marchionnemu darí vracať Chrysler na trh rýchlejšie, než by ktokoľvek čakal. "Získava postupne kontrolu nad veľkou firmou za relatívne malé peniaze," povedal, no dodal, že aj keď dnes sa Chrysler ukazuje ako veľká výhra, ešte pred deviatimi mesiacmi predstavoval veľké riziko.
Napriek tomu čakajú firmu aj Marchionneho podľa ekonóma ďalšie výzvy. Chrysler nevyhnutne potrebuje ponúknuť trhu malé a stredne veľké autá, ktoré budú schopné konkurovať modelom od Fordu a General Motors. Popri tom musí Marchionne získať dostatok kapitálu aj pre nové produkty v samotnom talianskom Fiate.