SME

Nízka cena dovolenky je chyták na klienta

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovky radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov.Naše cestovné kancelárie zatiaľ nič nenúti uvádzať konečné ceny svojich produktov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Cestovné kancelárie v zahraničí uvádzajú zájazdy s konečnou cenou. Prikazuje im to legislatíva. Slovenské cestovné kancelárie radšej uvádzajú základnú cenu, a tá môže zavádzať.

BRATISLAVA. Ceny zájazdov, ktoré ponúkajú naše cestovné kancelárie, dokážu klientov riadne pomýliť. Reklamné šoty alebo internetový predaj totiž zásadne uvádzajú základnú cenu zájazdu, a nie konečnú.

Veď posúďte: odolali by ste ponuke na osemdňový zájazd v štvorhviezdičkovom hoteli v Turecku od 180 eur za dospelú osobu? Takáto cena vzbudí pozornosť, spotrebiteľ sa z nej však teší iba dovtedy, kým nezistí, že si k nej musí pripočítať povinné doplatky.

SkryťVypnúť reklamu

Zájazd, ktorý sa začínal sumou 180 eur, po pripočítaní leteckej dopravy asi 250 eur, letiskových poplatkov okolo 130 eur, novozavedenenom palivovom príplatku približne 25 eur, komplexnom cestovnom poistení na celý pobyt okolo 12 eur, sa nakoniec končí výslednou sumou 600 eur.

A tak to, čo na prvý pohľad vyzeralo lákavo, sa nakoniec až také lákavé už nezdá.

Ivan Schwarz zo Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr hovorí, že aj u nás zákon o zájazdoch cestovky zaväzuje, aby ľudí pred podpisom zmluvy oboznámili s konečnou cenou.

„Ale to neznamená, že cestovka je povinná uvádzať v ponuke konečnú cenu zájazdu,“ povedal Schwarz. Podľa asociácie sa inštitút jednotnej ceny pomaličky začína udomácňovať aj u nás.

Cena má byť lákadlom

Majiteľ levickej cestovnej agentúry Dekampo Pavol Sido hovorí, že s konečnými cenami by sa lepšie pracovalo aj im ako províznym predajcom. Boli by však na prospech predovšetkým spotrebiteľom.

SkryťVypnúť reklamu

„Stávalo by sa menej chýb pri výpočtoch cien zájazdov, lebo pri tom množstve povinných a nepovinných príplatkov je možné, že sa niečo zabudne pripočítať a potom, spotrebiteľ nedostane presnú cenu, tak je právom nespokojný,“ hovorí Sido.

„Veľakrát nám ľudia volajú, že máme na stránke veľmi výhodné ceny, no keď im napočítame všetky poplatky, tak nás následne pošlú do „teplých krajín“.

Darmo im vysvetľujeme, že predávame produkt cestovnej kancelárie, ktorá ho má takto nacenený,“ dodáva.

Extrémne ceny

Niektoré naše cestovky zachádzajú až do extrémov, keď z katalógovej ceny odčlenia aj cenu za samotnú dopravu a potom tá katalógová niekedy vyzerá úsmevne.

Stáva sa to najmä pri autobusových zájazdoch do Chorvátska, Bulharska či Grécka, kde je väčšinou uvedená cena za individuálnu dopravu. Ak si však záujemca vyberie autobusovú dopravu, musí rátať s príplatkom.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Sida najväčšia cenová „divočina“ nastáva v tých prípadoch, ak cestovka oddeľuje cenu za dopravu pri leteckých zájazdoch. To ľudí najviac mýli.

Ak si však zájazd kupujete v niektorej pobočke zahraničnej cestovnej kancelárie, stretávate sa pri ponuke už s konečnou cenou. Nemôže sa vám teda stať, že budete cenou rozčarovaný, lebo tá je presne definovaná a nakalkulovaná.

Už roky to platí v nemeckých a rakúskych cestovných kanceláriách, tento systém zaviedli aj v Česku. V týchto krajinách to cestovkám prikazuje zákon, ktorý na Slovensku chýba.

Reklama a skutočnosť

S konečnými cenami zájazdov pracuje aj CK TUI ReiseCenter Slovensko. Jej produktová manažérka Mariana Metwaly-Veiglová hovorí: „Často si naši klienti myslia, že sme drahí, čo však nie je pravda, oni len nie sú zvyknutí na konečnú cenu. Neraz sú naše ceny dokonca nižšie, a to sa už nezmieňujem o službách,“ povedala Metwaly-Veiglová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie Fischer Slovakia Juraja Heribana by spotrebiteľ nemal byť nástrojom lacného marketingu, ktorý inzeruje netransparentne nízke lákavé ceny a tie sa po pripočítaní všetkých poplatkov môžu aj zdvojnásobiť.

„Predsa ani v obchode zákazníkovi pri kúpe mlieka nenaúčtujú pri pokladnici ešte príplatok za obal či čokoľvek iné. Prečo by mal byť cestovný ruch v tomto smere výnimkou?“ pýta sa riaditeľ Heriban.

Zdôrazňuje, že kupujúci nie je povinný riešiť celú neprehľadnú spleť rôznych príplatkov a poplatkov, z ktorých si ani nevie vypočítať konečnú cenu dovolenky.

Fischer Slovakia predáva svoje produkty za konečnú cenu. Riaditeľ cestovky hovorí, že túto cestu si vybrali preto, lebo by malo byť samozrejmosťou, že klient odcestuje na dovolenku za inzerovanú či inak publikovanú cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko naozaj stojí zájazd na Malorku

Júnový termín, 11 dní

  • Základná cena je 459 eur (ubytovanie a polpenzia pre 1 dospelú osobu).

  • Palivový príplatok je 5 eur.

  • Letiskové taxy sú 145 eur.

  • Poistné je 12 eur.

  • Konečná cena vychádza na 641 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 919
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 011
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 5 412
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 893
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 2 857
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 742
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 570
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 445
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 447
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 730
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 976
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 633
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 374
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 304
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 497
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 181
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lietadlo spoločnosti Ryanair.

Prepravca zaznamenal pokles zisku o 16 percent.


TASR
Ilustračné foto.

Elektrina na burze v minulom týždni zdražela o 2,7 percenta.


TASR
Ilustračné foto

V medzimesačnom porovnaní ceny stúpli o 0,1 percenta.


SITA
Hlavný japonský index Nikkei 225 klesol o 0,7 percenta.

Klesli aj trhy v Sydney, Soule a Singapure.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 447
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 730
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 976
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 633
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 374
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 304
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 497
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 181
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu