BRATISLAVA. „Kedykoľvek sú pred vami pri pokladnici viac ako dvaja zákazníci, urobíme všetko, aby sme vám otvorili novú pokladňu.“ Takéto pútače už nájdete vo viacerých veľkých predajniach. Spotrebiteľov by mali potešiť. No niekedy skôr nahnevajú.
„Vystála som si rad, lebo nebola iná možnosť, keďže boli otvorené len tri pokladnice,“ hovorí Veronika z Bratislavy o víkendovom nákupe. Zatvorené boli podľa nej aj samoobslužné pokladnice.
Nakupovala síce neskoro večer, no s takým radom nepočítala. So štyrmi vecami v košíku čakala v nonstop otvorenom hypermarkete Tesco na Zlatých pieskoch na platenie asi štvrťhodinu.
Po treťom sa zvoní
S čakaním na platenie mala v predajniach Tesco zatočiť služba „Nečakám v rade“. Hovorkyňa reťazca Oľga Hrnčiarová službu háji. Tvrdí, že zákazníkom už skrátila čakanie.
Do boja proti dlhým radom chce zapojiť naplno aj samoobslužné pokladnice. Tie by „boli nepretržite k dispozícii zákazníkom, teda aj večer či v noci“, povedala Hrnčiarová. Poprela, že by za čakaním bol nedostatok pokladníkov.
Hoci má riešenie na dlhé rady aj Lidl, nevylučuje, že si na platenie zákazníci môžu počkať. Keď sa do radu na platenie postaví tretí človek, na zazvonenie pokladníka sa otvorí nová pokladňa. „V najvyťaženejších časoch sa však môže vytvoriť dlhší rad,“ pripúšťa hovorkyňa Lidlu Lucie Borovičková.
Kaufland za čakanie odmeňuje jednoeurovými poukážkami. Má na ne nárok zákazník, ktorý čaká dlhšie ako päť minút. „Zdržať vybavovanie môžu nečakané problémy s kartou, hľadanie hotovosti či storná,“ povedal hovorca reťazca Martin Gärtner.
O pokladníkov je záujem
Pre krízu väčšina obchodníkov znižovala náklady. Dotklo sa to aj zamestnancov.
Čím viac pokladníc však chce obchod otvoriť, tým viac ľudí potrebuje. V sieti COOP Jednota počet pokladníkov za posledný štvrťrok stúpol najmä vďaka novým predajniam.
Dopyt po pokladníkoch rastie, ukazujú to aj údaje portálu Profesia.sk. „Od začiatku minulého roka sa počet ponúk práce na pozíciu pokladníka zvyšuje,“ povedala PR manažérka portálu Lucia Burianová.
Za máj tohto roka dopyt medziročne stúpol asi o pätinu. Za prvý štvrťrok oproti vlaňajšku takmer o tretinu.
Za zvýšením však môže byť podľa Burianovej nielen otváranie nových predajní, ale aj sezónnosť. Záujem obchodov o pokladníkov totiž rastie v lete pred prázdninami, počas sviatkov či ku koncu roka.
Uchádzači o prácu majú naopak záujem pracovať pri pokladnici hlavne na začiatku roka, od januára do marca. Koncom roka dopyt klesá.
Niekde chýbajú, inde nie
Vo všeobecnosti je však záujem o prácu pokladníka nízky, tvrdí hovorkyňa siete Ahold Retail Slovakia Diana Chovancová-Stanková.
Obchody preto využívajú aj zaškolených brigádnikov. Problém by mali vyriešiť aj novoprijatí zamestnanci na pozícii predavač, ktorí sú zároveň aj pokladníkmi.
Na nedostatok uchádzačov o prácu pri pokladnici sa nemôžu sťažovať Kaufland, Lidl ani Tesco. „Evidujeme veľké množstvo záujemcov o trvalé, prípadne dočasné brigádnické pozície pri pokladniciach,“ povedala Hrnčiarová.
Tesco tvrdí, že nevyužíva externé agentúry dočasného zamestnávania. Pri pokladniciach pracujú len jeho vlastní zamestnanci.
Za kasu sa uchádzači o prácu príliš nehrnú
Plat pokladníka za rok podľa portálu Platy.sk nestúpol. Za tri roky sa zvýšil o 40 eur .
BRATISLAVA. Nízky plat, ale aj hmotná zodpovednosť. To sú dôvody, pre ktoré práca za pokladnicou príliš neláka.
Priemerný plat pokladníka v obchode aj s odmenami bol za prvý štvrťrok tohto roka 443 eur. Tvrdí to prieskum Platy.sk, ktorý vyhodnocuje, koľko zarábajú ľudia na rôznych pozíciách na základe online dotazníka.
„Oproti rovnakému obdobiu minulého roka nedošlo k zmene platu,“ vraví Lucia Burianová z portálu Profesia.sk. Mzda pokladníkov stúpla podľa nej od roku 2008 o 14 percent, teda o 40 eur.
Údaje portálu Profesia.sk naznačujú, že záujem o túto pozíciu od začiatku roka mierne klesol. Za posledné tri roky bol najväčší záujem o prácu pokladníka v prvom štvrťroku 2009. Portál vtedy zaznamenal takmer 3000 záujemcov. V rovnakom období tohto roka to bolo len niečo vyše 2000 uchádzačov.
Pozícia pokladníka si žiada viac ako len nablokovanie tovaru. „Musí vedieť primerane komunikovať so zákazníkom a ekonomicky myslieť,“ hovorí predseda COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Musí zvládnuť platbu platobnou kartou, prijatie hotovosti, overenie pravosti bankoviek, predaj telefónnych kariet či dobíjanie kreditov, zúčtovať vernostný program. K tomu správne vydať.