BRATISLAVA. Imidž je pre firmy na trhu dôležitý. Dokážu preň urobiť veľa – nariadiť veci, ktoré by firme mohli pomôcť a naopak, zakázať to, čo by jej mohlo uškodiť.
Niektoré zákazy zasa vychádzajú zo zákona či z pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia v práci.
Bankári sú prísnejší
Vo všeobecnosti platí, že prísnejšie pravidlá platia vo finančnom sektore, vo výrobe či v obchode, viac voľnosti určite vyznáva reklamný priemysel či účtovnícke a počítačové firmy.
„V praxi sme sa stretli so spoločnosťou, v ktorej zamestnanci po nástupe podpisovali vyhlásenie, že budú pri odievaní a úprave zovňajšku rešpektovať určené pravidlá a navyše sa každé ráno osprchujú, umyjú si zuby a použijú dezodorant,“ spomenul napríklad Marek Hradílek z poradenskej spoločnosti Amrop Slovakia.
Najviac prekáža fajčenie
Z obmedzení, ktoré stanovuje zákon, zamestnancom najviac prekáža zákaz fajčenia. „Prekáža im, že nemôžu ísť fajčiť, keď potrebujú,“ povedala Drahomíra Jiráková za spoločnosť McDonald's.
Občas sú zakázané aj návštevy detí či vodenie psov na pracovisko. „Najmä na miestach, kde sa pracuje s hotovosťou alebo sa spracovávajú osobné údaje,“ potvrdila Zuzana Kaňuchová z pracovného portálu Profesia.
Problematické bývajú aj obedy na pracovisku. „Nevyzerá to dobre, keď niekto rokuje s klientom a vedľa pri stole ďalší obeduje,“ hovorí Peter Ulbrik, riaditeľ personálnej agentúry AuJob. Takisto je v prípade „nehody“ ohrozená technika, ktorá je majetkom firmy.
Na ochranu techniky pred vírusmi a únikom obchodných dát sa tiež odvolávajú obmedzenia typu – blokácia Facebooku, internetových stránok s nevhodným obsahom, používanie USB kľúčov či inštalovanie akéhokoľvek softvéru na firemný počítač. Nie všetky zákazy však musia platiť navždy.
„Po približne ročnom zablokovaní prístupu na Facebook sme ho začiatkom tohto roka opäť sprístupnili. Komunikácia, inšpirácia a rovnaké idey sú podstatou našej práce, za vlastnú produktivitu je zodpovedný každý člen nášho tímu osobne,“ povedal Ivan Hulik z reklamnej agentúry MUW Saatchi & Saatchi.
Pokiaľ ide o súkromie, sú spoločnosti, ktoré internými pravidlami upravujú nielen otázky vzájomného správania mužov a žien, ale aj nadväzovanie ľúbostných vzťahov na pracovisku. Rôzne úpravy idú až po hranicu, že vo firme, respektíve na jednom pracovisku nemôžu spolu pracovať ani riadne zosobášení manželia.
Nie vždy je to však len o zákazoch. Sú firmy, ktoré pre fajčiarov či deti vytvárajú na pracovisku osobitné miestnosti a takisto kuchynky na ohrev jedla, ktoré si zamestnanci priniesli z domu.
Kedy firma neustúpi, lebo zo zákona nemôže
Firmy sú prísne a vydávajú zákazy, najmä ak im to ukladá zákon a bezpečnostné predpisy.
BRATISLAVA. Prítomnosť alkoholu na pracovisku neakceptuje nikto. „Alkohol na pracovisku je tabu,“ hovorí Ivana Brutenič z personálnej spoločnosti Exact Recruitment. Takisto požitie omamných látok.
Postihy firiem sú v tomto prípade prísne. „Akákoľvek skúška na požitie alkoholu s pozitívnym výsledkom je na základe zápisu a výsledku merania považovaná za hrubé porušenie pracovnej disciplíny s následným okamžitým ukončením pracovného pomeru zamestnanca,“ povedal Ondrej Šebesta z SPP.
Na fajčenie je prestávka
K fajčeniu zamestnancov pristupujú firmy rozdielne. Hoci fajčenie na pracovisku zákon zakazuje, je na firmách, či povolia fajčiarske prestávky, ako často, prípadne či zamestnancom dovolia fajčiť iba pred budovou, alebo im vyčlenia špeciálnu miestnosť.
„Dnes už je bežné, že na pracoviskách je zákaz fajčenia a fajčiarske prestávky mimo budovy firmy sú limitované. Prípadne sa ľudia v elektronických systémoch musia odpisovať, zamestnávatelia tento čas evidujú a fajčiari si to musia nadrábať,“ hovorí Zuzana Kaňuchová z pracovného portálu Profesia.
Vždy len jeden
Napríklad zamestnanci spoločnosti McDonald's môžu fajčiť počas polhodinovej prestávky s tým, že musia byť prezlečení v civilnom oblečení.
„Stretli sme sa už aj so zákazom fajčenia v skupinách. Zamestnávateľ umožnil z dôvodu potrebnej nepretržitej prítomnosti zamestnancov na pracovisku fajčenie najviac jednému zamestnancovi v rovnakom čase,“ povedala Darina Mokráňová zo spoločnosti Index Nosluš.
Sú však aj firmy, ktoré sú k fajčiarom a ich zlozvyku zhovievavé. „Fajčenie počas pracovného času nezakazujeme. Je však povolené iba na terase alebo pred budovou firmy,“ uviedol Ivan Hulik z reklamnej agentúry MUW Saatchi & Saatchi.
Niekedy je to za budovou či vo dvore, pretože „hlúčik fajčiacich a diskutujúcich zamestnancov pred vchodom do firmy rozhodne k jej imidžu neprispieva,“ hovorí Martina Bezáková zo spoločnosti Manpower. Ak je to možné, firmy vytvárajú fajčiarske miestnosti.
Právnik radí
Čo o zákazoch vo firmách hovorí Zákonník práce a ďalšie právne predpisy, vysvetľuje advokátka Katarína Babiaková zo spoločnosti bnt.
1. Oblečenie a výzor zamestnanca
Zákonník práce ani iný právny predpis neobsahuje konkrétne ustanovenia o tom, ako by sa zamestnanci mali obliekať alebo líčiť.
Ak zamestnávateľ trvá na určitom spôsobe obliekania svojich zamestnancov, môže takzvaný „dresscode“ zakotviť buď priamo v pracovnej zmluve, alebo vo svojom pracovnom poriadku, či interných smerniciach.
Len čo je takýto vnútorný predpis zamestnávateľa riadne vydaný a zamestnanci sú s ním oboznámení, majú povinnosť sa správať v súlade s jeho obsahom.
Zamestnávateľ môže takýmto spôsobom zakotviť zákaz nosenia výstrihov, krátkych sukní a dokonca aj príliš výstredných účesov či mejkapu.
Ak však zamestnávateľ reguluje spôsob obliekania svojich zamestnancov, neznamená to automaticky, že im musí na takéto vhodné oblečenie prispieť.
2. Fotky detí na stole
Náš právny poriadok v tomto smere zamestnancov neobmedzuje. Je však potrebné mať na pamäti, že súkromné veci prinesené na pracovisko nesmú ohrozovať bezpečnosť a zdravie zamestnancov na pracovisku. Zamestnávateľ môže v smernici určiť, čo je dovolené a čo nie.
3. Pes a deti na pracovisku
Medzi základné povinnosti zamestnancov podľa Zákonníka práce patrí povinnosť využívať pracovný čas na prácu. Prítomnosť dieťaťa alebo psa na pracovisku v mnohých prípadoch ovplyvňuje sústredenosť na prácu.
Navyše, na niektorých pracoviskách by prítomnosť detí alebo zvierat mohla spôsobiť narušenie bezpečnosti práce.
4. Ohrev vlastného jedla
Zamestnávateľ musí zamestnancom, ktorí v rámci pracovnej zmeny odpracovali viac ako štyri hodiny, zabezpečiť vhodné stravovanie priamo na pracovisku. Napríklad v závodnej jedálni alebo v jeho blízkosti, prípadne im môže poskytnúť gastrolístky.
Ak je niektorá z týchto možností splnená, zamestnanci nemajú právo požadovať od zamestnávateľa, aby im na pracovisku vytvoril miesto a zabezpečil spotrebiče na ohrev a konzumáciu vlastného jedla.
5. Fajčenie v práci
Každý zamestnávateľ je podľa zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci povinný vydať zákaz fajčenia na pracoviskách. Firma však môže vyhradiť určitý priestor pre fajčiarov napríklad na terase alebo pred budovou.
6. Alkohol na pracovisku
Požívanie alkoholu na pracovisku, ako aj príchod na pracovisko v podnapitom stave patrí medzi typické prípady porušenia pracovnej disciplíny a bezpečnostných predpisov. Môže v niektorých prípadoch viesť i k okamžitému skončeniu pracovného pomeru.
7. Facebook, filmy, fotky detí v počítači
Počítač je pracovným prostriedkom zamestnávateľa, ktorý má zamestnancovi slúžiť na efektívny výkon práce. Počítač je majetkom zamestnávateľa, a teda má právo internými smernicami alebo priamo v pracovnej zmluve upraviť zákaz jeho používania na iné účely ako plnenie pracovných úloh.
Používanie facebooku počas pracovného času môže zamestnávateľ obmedziť svojimi vnútornými predpismi, keďže čas strávený na sociálnych sieťach nie je výkonom práce.
Zamestnávateľ má právo monitorovať používanie internetu zamestnancom v pracovnom čase, ak na to zamestnanca vopred upozorní.
V prípade, že je čas strávený na sociálnych sieťach rozsiahly, možno postihnúť zamestnanca z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny preto, že svoj pracovný čas nevyužíva efektívne na prácu, respektíve zneužíva zamestnávateľom pridelený počítač.
Pri oblečení už firmy nie sú také prísne
Ak je vo firme predpísaná uniforma, od zamestnávateľa ju zvyčajne dostanete zadarmo.
BRATISLAVA. Výrobné podniky, predajne či banky – oblečenie v práci tu má svoje pravidlá. „Nie vždy ide o formálne oblečenie, predpísaným oblečením v práci môžu byť aj rifle a tričko,“ vysvetlila Darina Mokráňová z personálnej agentúry Index Nosluš.
Pracovné uniformy zadarmo majú napríklad zamestnanci obchodných domov. V spoločnosti McDonald's zasa zamestnancom uniformu zapožičiavajú, na udržiavanie uniformy poskytujú príspevok 0,60 eura za každú odpracovanú hodinu.
Napríklad u výrobných zamestnancov firmy KIA Slovensko sa o čistotu nohavíc stará firma, tričká si perú zamestnanci sami.
V nevýrobných podnikoch, a na pozíciách, ktoré nemajú priamy kontakt s obchodnými partnermi či so zákazníkmi, sa pravidlá obliekania zvyčajne nepredpisujú alebo nie sú také prísne.
Pravidlá obliekania sú v poslednom období miernejšie aj na manažérskych pozíciách. „Už dnes sú v tomto smere bežné veci, ktoré boli pred pár rokmi absolútne tabu,“ hovorí Marek Hradílek z poradenskej spoločnosti Amrop Slovakia.
Ide napríklad o oblek bez viazanky, košeľu bez saka počas horúcich letných dní, rôzne ženské módne doplnky alebo takzvané neformálne piatky, ktoré pôvodne znamenali, že v piatok si muži nemuseli k obleku obliecť bledomodrú košeľu, ale mohli zvoliť, povedzme, jemný pásik.
Dnes si zamestnanci v tento deň obliekajú bežné oblečenie na voľný čas alebo športové oblečenie.
O pravidlách musíte vedieť
Všetky zákazy a príkazy vo firme musia byť niekde spísané.
BRATISLAVA. Firma má viacero možností, ako zamestnancovi niečo zakázať.
Zákazy a obmedzenia môže zamestnávateľ upraviť priamo v pracovnej zmluve, v pracovnom poriadku alebo v interných smerniciach firmy.
Vo firmách to býva rôzne. „Všetky práva a povinnosti zamestnancov vyplývajú z interných dokumentov firmy a ostatných pracovno-právnych predpisov,“ povedala Bela Lisáková zo Slovenskej pošty.
„Zákazy nie sú upravené v pracovnej zmluve, zamestnanec je o nich informovaný pri prijatí do zamestnania,“ uviedla Jana Hrubcová za spoločnosť IKEA.
Zamestnávatelia často zakotvia v týchto dokumentoch aj následky. V praxi je porušenie povinností porušením pracovnej disciplíny, čo môže mať za následok napomenutie, ale v niektorých prípadoch aj výpoveď či okamžité skončenie pracovného pomeru.
„Preto odporúčame zamestnancom riadne sa oboznámiť s vnútornými predpismi firmy a vo vlastnom záujme ich aj dodržiavať,“ povedala advokátka Katarína Babiaková z bnt.
Mieru intenzity porušenia pracovnej disciplíny však vždy určí súd.