BRATISLAVA. Tento rok má byť vo výrobe áut u nás rekordný. Združenie automobilového priemyslu predpokladá, že by z pásov automobiliek na Slovensku malo vzísť až 630tisíc áut, čo je historicky najviac.
Vlani to bolo vyše 560-tisíc, asi 10-tisíc áut pod predkrízovou úrovňou.
Ďalší rast je pravdepodobný, hovoria analytici. „Potvrdzuje to viac než dvadsaťpercentný medziročný rast výroby v automobilovom odvetví za prvé štyri mesiace,“ vraví Jana Glasová z Poštovej banky.
Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že kríza trvala dlho a viacerí ľudia kúpu auta odkladali. Oneskorená spotreba môže čísla dvíhať vyššie.
Kto potiahne Najväčším ťahúňom bude zrejme Kia. Tá už vlani medziročne najviac zvýšila výrobu spomedzi trojice výrobcov u nás. Dôvodom vraj boli nové modely Hyundai ix35 a od júna Kia Sportage.
Tak to vidí aj do budúcnosti. „V priebehu prvých piatich mesiacov tohto roka sme vyrobili viac ako 111tisíc áut, čo je v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka nárast približne o 60 percent,“ povedal hovorca firmy Dušan Dvořák. Za celý rok chce zvýšiť výrobu medziročne asi o 10tisíc áut na 240tisíc.
Bratislavský Volkswagen plány nekomentuje, vlani však rástol – vďaka modelom novej generácie VW Touareg a Porsche Cayenne, tvrdí hovorca Vladimír Machalík. Na rozdiel od Kie sa zatiaľ na predkrízovú úroveň nedostal.
Peugeot sa plánuje udržať na minuloročnej úrovni. Vlani ako jediný spomedzi tunajších automobiliek medziročne vyrobil menej áut. Je za tým koniec šrotovného vo viacerých krajinách a v roku 2009 potiahol výrobu aj nový model Picasso, povedal hovorca firmy Peter Švec.
Vlani automobilky zvýšili výrobu oproti roku 2009 o 21 percent. Na tisíc obyvateľov sme tak vyrobili najviac áut na svete, 103,4. Predbehli sme aj Česko, kde na tisíc ľudí vyrobili 101,5 áut.
Výroba u susedov totiž v kríze klesala menej než u nás a tak my teraz rýchlejšie rastieme, hovorí Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu.
Kto pre koho vyrába Vplyv na predaje môže mať konkrétny model alebo aj trh, pre ktorý sa vyrába, tvrdí analytik Tóth. Kia najviac vyrába pre Rusko. To môže znamenať, že nárast v Kii prichádza aj vďaka tomu, že Rusko je exportér ropy.
„Rast dopytu v Rusku nastáva až, ak sa zlepší vývoj inde,“ hovorí Tóth. Peugeot aj Volswagen vyrábajú najmä pre Nemecko.
Práca pre ľudí však pribúda pomalšie než autá. V minulom roku v automobilovom priemysle pribudlo 2,6 percenta zamestnancov. Počas roku 2009 ich však ubudlo vyše osem percent.
utomobilky chystajú nové modely a nábory ľudí. V Peugeote má pribudnúť 900 ľudí, Volkswagen hovorí o 1500 zamestnancoch.
TK ZAP SR 2011sk