BRATISLAVA/BRUSEL. Okrem nás je na zozname Bulharsko, Estónsko, Grécko, Írsko, Luxembursko, Rakúsko, Slovinsko, Spojené kráľovstvo a Švédsko.
Lehota na vykonanie smernice uplynula 4. decembra 2010. Žiadosť má podobu odôvodneného stanoviska v rámci konania EÚ o porušení. Ak členský štát do dvoch mesiacov neinformuje Komisiu o prijatých opatreniach na zabezpečenie súladu s právom EÚ, Komisia by mohla prípad postúpiť Súdnemu dvoru EÚ.
V smernici sa požaduje, aby verejný sektor použil svoju kúpnu silu na podporu čistých a energeticky účinných vozidiel. Pri každom nákupe vozidla pre verejnú dopravu sa musí zohľadniť spotreba energie, emisie CO2 a emisie znečisťujúcich látok počas jeho životnosti.
Tak sa odhadnú reálne náklady, ktoré vzniknú počas životnosti vozidla, vďaka čomu získajú relatívnu výhodu (nižšie náklady počas životnosti) vozidlá, ktoré znečisťujú menej a majú nižšiu spotrebu energie. Táto povinnosť sa rozširuje na všetky prípady obstarávania vozidiel v cestnej doprave verejnými orgánmi alebo prevádzkovateľmi dopravy so záväzkami služby vo verejnom záujme.
Cieľom tejto akcie je stimulovať trh s čistými a energeticky účinnými vozidlami a podporiť rozvoj a investície v odvetví. Zvýšenie predaja prispeje k zníženiu nákladov prostredníctvom úspor z rozsahu, čo povedie k postupnému zlepšeniu energetického a environmentálneho výkonu celého dostupného vozidlového parku.
Slovenska sa dotýka aj ďalšie rozhodnutie komisie, súvisiace s dvoma inými smernicami. Európska komisia poskytla 12 členským štátom dva mesiace na transponovanie pravidiel EÚ, ktoré ustanovujú trestné sankcie za znečistenie mora a iné trestné činy spáchané v oblasti životného prostredia.
Smernica o opatreniach trestného práva na ochranu životného prostredia mala byť do vnútroštátnych právnych predpisov začlenená do 26. decembra 2010. Desať krajín (Cyprus, Česká republika, Grécko, Litva, Malta, Nemecko, Portugalsko, Rumunsko, Slovinsko a Taliansko) ju však doteraz netransponovalo, pričom Českej republike, Fínsku, Grécku, Litve, Portugalsku, Rumunsku a Slovensku sa nepodarilo dodržať samostatné pravidlá týkajúce sa znečisťovania z lodí.
V prípade smernice o sankciách za znečisťovanie z lodí bola lehota na implementáciu stanovená do 16. novembra 2010. Ak príslušné členské štáty neoznámia Komisii vykonávacie opatrenia do dvoch mesiacov, môže Komisia postúpiť tieto prípady Súdnemu dvoru. Smernica obsahuje zoznam porušení, ktoré sa musia považovať za trestný čin vo všetkých členských štátoch, ako napríklad nelegálna preprava odpadu alebo obchodovanie s ohrozenými druhmi.
Trestnoprávne sankcie za znečisťovanie z lodí Smernica Európskeho parlamentu a Rady o znečisťovaní mora z lodí je súčasťou pravidiel EÚ na posilnenie námornej bezpečnosti a na pomoc pri zabraňovaní znečisťovania z lodí. Vyžaduje sa v nej, aby členské štáty považovali závažné a nepovolené vypúšťanie znečisťujúcich látok z lodí za trestný čin.
V oboch smerniciach sa od členských štátov vyžaduje, aby na trestné činy uplatnili „účinné, primerané a odrádzajúce trestné sankcie“. Dnešné „odôvodnené stanoviská“ sú druhou fázou konania vo veci porušenia právnych predpisov.