PARÍŽ. A320neo, inovovaný model Airbusu, sa šesť mesiacov po začatí predaja stal na svetovom trhu civilných dopravných lietadiel skutočným hitom.
"Potvrdí to aj letecká prehliadka", povedal Louis Gallois, šéf EADS, ktorého dcérou je aj Airbus, krátko pred otvorením Aerosalónu v Le Bourget pri Paríži. Najväčšia svetová letecká prehliadka sa uskutoční na budúci týždeň od 24. do 26. júna.
Na model A320neo, ktorý sa dostane do leteckej premávky v roku 2015, prišli výrobcovi v minulých mesiacoch viaceré veľké objednávky. Stroj bude úspornejší, ale napriek tomu výkonnejší.
Úspešný je aj najväčší Airbus 380
Najväčšie civilné dopravné lietadlo Airbus 380 takisto uspokojuje vedenie spoločnosti. Jeho výroba by mala byť finančne vyrovnaná v rokoch 2014 až 2015. Dĺžka jeho záverečnej montáže sa počas dvoch rokov skrátila zo 14 na 10 mesiacov.
V tomto roku ich dokončia a odovzdajú zákazníkom 25. Problémy s motormi Trent-900, ktoré takmer spôsobili haváriu stroja austrálskej spoločnosti Qantas, sa podarilo vyriešiť.
Hlavný stratég EADS Marwan Lahoud uviedol, že výnosy Airbusu budú rasť do roku 2016 medziročne o 7 až 8 percent.
Koncern v čase nedostatku peňazí na vývojové programy má zúžené rozvojové ciele. Na vývoji nemenovaného vojenského zariadenia sa žiada silnejšia kooperácia. Gallois povedal: "Keď všetky krajiny zoškrtajú svoje rozpočty, musia viac spolupracovať."
EADS prichádza aj do USA
Výpadky v dôsledku úspornej rozpočtovej politiky vlád Únie chce EADS nahradiť väčšou angažovanosťou v rozvíjajúcich sa krajinách a podnikaním v bezpečnostnej oblasti, napríklad strážením hraníc alebo preventívnymi opatreniami proti internetovým pirátom (Cyber-Crime).
Gallois odhaduje, že bezpečnostný trh v nasledujúcich rokoch bude expandovať. Cyber-Crime je problém, ale podľa manažéra problémy vytvárajú trhy.
Šéf EADS tento víkend ohlásil aj nákupy kapacít v Spojených štátoch, kde chce rozvíjať aj spoluprácu s vhodnými partnermi. Táto stratégia sa však bude vzťahovať aj na ďalšie krajiny.
Veľkoakcionári EADS Daimler a Lagardére chcú predať svoje podiely v koncerne. Gallois varoval pred krátkodobými riešeniami.
Potrebnou bude taká štruktúra vlastníkov EADS, ktorá ho bude chrániť pred nepriateľským prevzatím a ktorá zabezpečí rovnováhu v ňom medzi nemeckými a francúzskymi záujmami.
Informovali o tom agentúra DPA a internetová stránka La Bourget 2011.