BRATISLAVA. Hnevá vás, keď sa reklamou necháte zlákať na zájazd za zaujímavú cenu a neskôr zistíte, že si musíte priplatiť? Už od októbra by to mohlo byť inak.
Ak parlament schváli návrh novely zákona o reklame, ktorú predložili Obyčajní ľudia, budú musieť cestovné kancelárie v reklamách a katalógoch uviesť konečnú cenu zájazdu. V nej by mali byť uvedené všetky platby, ktoré spotrebiteľ musí zaplatiť.
Dnes cestovky uvedú v reklame spravidla cenu, v ktorej je zahrnuté ubytovanie, strava a doprava. Neobsahuje už povinné letiskové taxy, víza či iné príplatky.
Zájazdy opticky zdražejú Propagovaná cena zájazdu by mala zodpovedať realite, tvrdí poslanec Jozef Viskupič (Obyčajní ľudia). „Podnety, ktoré dostávame od ľudí, ukazujú, že to tak nie je,“ dodáva. Tvrdí, že návrh by mal mať podporu poslancov koalície.
Čo by malo
v reklame byť konečná cena, ktorú spotrebiteľ zaplatí vrátane všetkých platieb spojených s poskytnutím zájazdu, ak ju nie je možné určiť, reprezentatívny príklad zájazdu, ktorý obsahuje opis všetkých služieb a konečnú cenu.
Viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Pavol Komora návrh víta. Cestovky Turancar a Fifo o uvádzaní konečných cien už uvažovali.
Nezaviedli ich preto, že by boli v konkurenčnej nevýhode oproti cestovkám, ktoré by propagovali zájazdy s cenami bez príplatkov.
„Ak sa povinné uvádzanie konečnej ceny zavedie, cena bude opticky vyššia,“ upozornil Komora. Ak totiž dnes cestovky uvedú cenu 700 eur, po započítaní poplatkov sa vyšplhá aj na 850 eur.
Zverejňovanie konečnej ceny zájazdov však nie všetci vítajú. Riaditeľ CK Hydrotour Mikuláš Milko vraví, že sa dá technicky ťažko uviesť konečná cena v katalógu, pretože pri každom zájazde môže byť niekoľko variantov.
Je v niekoľkých štátoch Povinnosť uvádzať plnú cenu zájazdov neupravuje legislatíva Európskej únie. Šéf asociácie českých cestoviek Tomio Okamura vraví, že ju má v zákone zakotvenú niekoľko štátov únie, napríklad Rakúsko, Nemecko, Dánsko.
V Česku musia cestovky uvádzať konečnú cenu od novembra 2009. „Sprehľadnilo to ceny zájazdov a prispelo k väčšej istote klientov,“ dodal.