BRATISLAVA. "V mnohých prípadoch sa stáva, že neodborným a neuváženým zlučovaním viacerých stredných škôl celkom rozdielneho zamerania mu hrozí dokonca postupný zánik," upozornil generálny sekretár ZSP SR Jozef Hübel.
Prezident ZSP SR Milan Cagala, viceprezident ZSP SR Juraj Borgula, Jaroslav Holeček zo ZAP SR, personálny riaditeľ TOWER Automotive Milan Kuzma, predseda predstavenstva PSP Považská Bystrica Štefan Blaško a riaditelia stredných odborných škôl strojárskeho zamerania z celej SR vyzývajú preto vládu SR, aby problém riešila.
ZSP SR a ZAP SR vyzývajú najmä rezorty školstva a hospodárstva, ale aj predstaviteľov vyšších územných celkov, aby začali veľmi vážne venovať strednému odbornému školstvu ako takému primeranú pozornosť a dali mu takú váhu, akú by si v našej spoločnosti zaslúžilo. "Najmä rezort školstva akoby stredné odborné školstvo technického zamerania úplne prestalo zaujímať," upozorňujú.
Podľa autorov výzvy treba na Slovensku predovšetkým zaviesť tzv. duálny systém osvedčený v krajinách, ako je napríklad Nemecko či Rakúsko. "Každý významnejší podnik tam má svoju vlastnú strednú odbornú školu, poskytuje jej školiace stredisko a na druhej strane študenti získajú potrebné praktické návyky už počas štúdia na strednej škole," priblížili.
Pripomínajú, že tento systém previazanosti teórie s praxou tu kedysi existoval vo forme stredných odborných učilíšť, no tie sa postupne začali likvidovať a dnes vďaka tomu u nás chýbajú stovky stredoškolsky kvalifikovaných odborníkov v profesiách ako obrábač kovov, mechanik nastavovač či zvárač.
Tvrdia zároveň, že štát v úzkej súčinnosti so samosprávnymi krajmi ako zriaďovateľmi stredných odborných škôl (SOŠ), ale aj s konkrétnymi podnikmi, musí vytvoriť systém plánovania vzdelávania. "Na Slovensku prakticky neexistuje žiadna osveta, ktorá by motivovala už žiakov základných škôl študovať na SOŠ technického zamerania. Verejnoprávne médiá absolútne absentujú v prezentovaní výhod a skutočných možností pre absolventov takýchto škôl, rodičia nepoznajú reálne podmienky štúdia a následného uplatnenia sa študentov po skončení SOŠ, nástupné možnosti pri hľadaní si práce a začlenení sa do reálnej praxe," uvádzajú autori výzvy.
Domnievajú sa, že aj tu musí zohrať podstatnú úlohu štát. "Lebo doteraz pre popularizáciu odborov, ktoré sú alfou sa omegou prosperity našej ekonomiky, prakticky nič nerobí," vysvetlili.
Akútnym problémom stredného odborného školstva sú podľa nich pedagógovia. "Ich ohodnotenie je také nízke, že nie sú nijako motivovaní pracovať v tejto oblasti. Chýbajú najmä majstri odborného výcviku, ktorých ohodnotenie sa pohybuje často na úrovni minimálnej mzdy. Bez kvalifikovaných pedagógov stredné odborné školstvo zanikne," zdôrazňujú.
Za veľký problém považujú aj učebnice. "Často si ich vlastným entuziazmom vytvárajú samotné školy, avšak väčšina z nich na to nemá potrebné finančné prostriedky. Aj tu musí zohrať podstatnú úlohu štát a samosprávne kraje, lebo bez kvalitných učebníc sa značne znižujú možnosti dosiahnuť potrebnú kvalifikáciu," tvrdia.
Upozorňujú tiež na požiadavku niektorých zamestnávateľov novelizovať existujúci zákon o odbornej príprave a vzdelávaní tak, aby sa zamestnávatelia zo zákona nemuseli podieľať na plánovaní vzdelávania, ani na záverečných skúškach na SOŠ technického zamerania. "Bez účasti zamestnávateľov na týchto procesoch bude opäť ohrozená existencia týchto škôl, lebo sa tým priamo ohrozí úzka spolupráca škôl so zamestnávateľmi," upozorňujú.
Zároveň sú presvedčení, že štát by mal podporiť daňovým zvýhodnením všetkých zamestnávateľov, ktorí podporujú stredné odborné školstvo, mala by sa tiež využiť možnosť existencie rôznych klastrov a dať im náplň napríklad v podobe vytvorenia centier odbornej prípravy a vzdelávania v úzkej súčinnosti so samosprávnymi krajmi a konkrétnymi firmami.
"V úzkej súčinnosti s Národnou sústavou povolaní definovať reálnu potrebu na konkrétne počty odborníkov v rôznych profesiách podľa jednotlivých samosprávnych krajov a regiónov s cieľom vychovávať odborníkov pre potreby praxe a nie zapĺňať kolónky v počte nezamestnaných na úradoch práce," dodávajú vo výzve.
Okrem toho podľa nich treba prijať opatrenia smerujúce k osnovám základných škôl, ktoré tiež formujú budúce povolanie žiaka opätovným zavedením práce v dielňach.