SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch

Zdražovanie cestovného možno očakávať aj vo vlakoch InterCity. Pri zvyšku spojov by mali ceny vzrásť takmer o desať percent.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak budete od decembra cestovať vlakom InterCity z Bratislavy do Košíc, už sa nebudete viezť v štátom dotovanom vlaku.

„Ideme do vyňatia IC vlakov zo zmluvy. Už je to viac-menej isté,“ povedal hovorca osobného železničného prepravcu (ZSSK) Alexander Buzinkay.

Vlaky InterCity sa tak po novom budú musieť uživiť samy. Dokopy ich premáva šesť párov pravidelne a jeden nepravidelne.

„Sú IC vlaky, ktoré sú na 90 percent vyťažené. Priemer využitia je 70 percent, takže ešte 30 percent musíme nájsť, aby sme sa dostali na nulu na nákladoch,“ hovorí Buzinkay.

Ušetrilo sa menej

Pákou na získanie potrebných peňazí môže byť zvyšovanie cestovného či prilákanie viac ľudí do vlakov cez skvalitňovanie služieb. Zdraženie má prísť koncom leta aj v ďalších vlakoch.

Kde cestuje najviac ľudí
  • Žilina – Rajec: 67,63 %
  • Margecany – Nálepkovo: 62,26 %
  • Čadca – Makov: 59,84 %
  • Kúty – Skalica: 53,10 %
  • Pezinok – Bratislava: 52,13 %
  • Michaľany – Košice: 49,59 %
  • Utekáč – Lučenec: 49,17 %
  • Lužianky – Leopoldov: 48,98 %.
Zdroj: VÚD

Detaily priemerného maximálneho rastu cien o niečo pod 10 percent chcú železnice skonkretizovať tento týždeň.

„Budeme musieť ešte modifikovať, aby IC vlaky boli viac vyťažené – napríklad skrátiť čas jazdy a zvýšiť počet spojov,“ hovorí Buzinkay.

Železnice chcú týmto krokom splniť svoj záväzok voči štátu. Zaviazali sa totiž, že vyškrtajú vyše dva milióny vlakokilometrov.

Cez redukciu a rušenie spojov či tratí sa však podarilo ušetriť len zhruba milión vlakokilometrov. Každý je dotovaný v sume zhruba 6,7 eura .

Čo sa stane, ak sa IC vlaky samy neuživia, zatiaľ nevedno.

Analytici však hovoria o dobrom nápade. „Dotácie nie sú dobré plošne, ale ak majú byť, tak cez zľavy pre vybrané skupiny obyvateľstva,“ hovorí analytik INEKO Peter Goliaš. Ceny majú byť podľa jeho slov nastavené trhovo.

Výhrady nemá ani šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Jeho ústav zároveň pripravuje podklad pre ďalšie zmeny na železnici.

Analýza ústavu má totiž odhaliť, kde zbytočne jazdí vlak či autobus a ani jeden z nich nie je vyťažený. Na dotácie tak zbytočne odchádzajú peniaze daňových poplatníkov.

Tretinová vyťaženosť

Vlaky sú celoslovensky vyťažené na 32,6 percenta, zatiaľ čo autobusy asi na 60 percent, také sú predbežné výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

V prípade autobusov však ide iba o údaje za Žilinský samosprávny kraj, keďže ďalšie župy kompletné dáta neposkytli. Ostatné kraje sa tak v štúdii budú riešiť modelovo. Akú vyťaženosť železničných tratí bude ministerstvo dopravy považovať za adekvátnu, zatiaľ neprezradilo.

„Hranica vyťaženosti sa bude posudzovať podľa jednotlivých tratí s cieľom ponechať spoje s lepším využitím, lepšou efektívnosťou a s ohľadom na životné prostredie,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Výskumný ústav vypočítal, že optimálne je vyťažiť vlaky aspoň na 40 percent. Ak je vlak pod touto úrovňou, neznamená to ešte, že by sa mal rušiť. Dôležité je aj to, či je v kraji veľa cestujúcich, ktorí sa namiesto vlakom vozia autobusom.

„Tam, kde je dosť cestujúcich, možno aj na úkor autobusovej dopravy nastaviť taktovú železničnú dopravu,“ myslí si Palčák. Železnica má podľa neho väčšiu perspektívu – je šetrnejšia k životnému prostrediu a do budúcnosti možno očakávať na cestách čoraz viac áut.

Župy sú mimo dosahu

Ministerstvo dopravy zasa hovorí o tom, že autobusy by mali vytvárať efektívne spojenie nadväzujúce na vlakovú dopravu.

Na to, aby štát presadil prípadné zmeny v SAD, nemá dostatočný dosah na župy, ktoré si autobusy objednávajú. Župy naznačujú, že nemajú veľký záujem rušiť autobusové spoje.

„Banskobystrický samosprávny kraj má v súčasnosti záujem udržať čo najširší rozsah prímestskej autobusovej dopravy v regióne. Ku každému súbehovému spoju je potrebné pristupovať individuálne,“ povedal hovorca župy Peter Hajnala.

Čaká sa preto aj na zákon o verejnej doprave, ktorý určí, ako sa majú autobusy a vlaky vzájomne prispôsobiť a ktorá doprava má byť prioritná.

Ďalšie zmeny v grafikonoch tak zrejme nie sú aktualitou pre tento rok. Krajčovič z ministerstva dopravy hovorí o roku 2012.

Autobusoví dopravcovia zasa upozorňujú, že štát by sa mal vplyvu na regionálnu železnicu vzdať. „Nech štát posunie regionálne trate na región, ale aj s peniazmi.

Župa bude mať peniaze – rovnaké ako dával štát – a ona bude mať logicky záujem ušetriť peniaze,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Železnice riešia ešte detaily

Decembrový grafikon železníc ešte nie je ešte celkom dopracovaný. Niektoré obce a mestá dostali návrhy na niekoľko zmien.

„Teraz nám navrhujú redukciu na trati Turzovka Čadca,“ hovorí starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha.

Podobne aktuálne návrhy z dielne železníc riešia v Hornej Štubni. Tamojší starosta Ondrej Piški nechodieva vlakom, a tak nechal návrhy zmien na pripomienkovanie zavesené na obecnom webe. Zatiaľ žiadne pripomienky neboli, tvrdí.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya ide o posledné zmeny a v súhrne za celé Slovensko nemajú uberať vlakokilometre.

„Už žiadnu redukciu nebudeme robiť. Ide len o to, že sa majú premiestniť nejaké polohy vlakov, ale rozsah kilometrov zostane zachovaný,“ povedal hovorca Buzinkay.

Využité a nevyužité trate

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 5. 2022)
USD 1.066
AUD 1.513
CZK 24.648
JPY 135.340
CAD 1.372
GBP 0.853
HUF 388.250
PLN 4.621
CHF 1.027
SEK 10.542

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  3. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  1. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  2. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  3. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Na krásnom, modrom Jadrane
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  8. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 11 930
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 416
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 282
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 411
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 707
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 610
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 273
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 058

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 538
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 459
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 956
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 486
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 637
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 252
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 230
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 659
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na podporu vodíkovej technológie má smerovať miliarda eur z verejných zdrojov.


5 h
Minister financií Igor Matovič pri obhajobe návrhu v parlamente.

Európska komisia Slovensku vytýka aj závislosť od fosílnych palív.


5 h
Vizualizácia novej podoby Prioru v Liptovskom Mikuláši.

Projekt počíta s premenou centra na bytový komplex.


5 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


24. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 538
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 459
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 956
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 486
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 637
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 252
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 230
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 659
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu