SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Železnice prestanú dotovať cestovné v IC vlakoch

Zdražovanie cestovného možno očakávať aj vo vlakoch InterCity. Pri zvyšku spojov by mali ceny vzrásť takmer o desať percent.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak budete od decembra cestovať vlakom InterCity z Bratislavy do Košíc, už sa nebudete viezť v štátom dotovanom vlaku.

„Ideme do vyňatia IC vlakov zo zmluvy. Už je to viac-menej isté,“ povedal hovorca osobného železničného prepravcu (ZSSK) Alexander Buzinkay.

Vlaky InterCity sa tak po novom budú musieť uživiť samy. Dokopy ich premáva šesť párov pravidelne a jeden nepravidelne.

„Sú IC vlaky, ktoré sú na 90 percent vyťažené. Priemer využitia je 70 percent, takže ešte 30 percent musíme nájsť, aby sme sa dostali na nulu na nákladoch,“ hovorí Buzinkay.

Ušetrilo sa menej

Pákou na získanie potrebných peňazí môže byť zvyšovanie cestovného či prilákanie viac ľudí do vlakov cez skvalitňovanie služieb. Zdraženie má prísť koncom leta aj v ďalších vlakoch.

Kde cestuje najviac ľudí
  • Žilina – Rajec: 67,63 %
  • Margecany – Nálepkovo: 62,26 %
  • Čadca – Makov: 59,84 %
  • Kúty – Skalica: 53,10 %
  • Pezinok – Bratislava: 52,13 %
  • Michaľany – Košice: 49,59 %
  • Utekáč – Lučenec: 49,17 %
  • Lužianky – Leopoldov: 48,98 %.
Zdroj: VÚD

Detaily priemerného maximálneho rastu cien o niečo pod 10 percent chcú železnice skonkretizovať tento týždeň.

„Budeme musieť ešte modifikovať, aby IC vlaky boli viac vyťažené – napríklad skrátiť čas jazdy a zvýšiť počet spojov,“ hovorí Buzinkay.

Železnice chcú týmto krokom splniť svoj záväzok voči štátu. Zaviazali sa totiž, že vyškrtajú vyše dva milióny vlakokilometrov.

Cez redukciu a rušenie spojov či tratí sa však podarilo ušetriť len zhruba milión vlakokilometrov. Každý je dotovaný v sume zhruba 6,7 eura .

Čo sa stane, ak sa IC vlaky samy neuživia, zatiaľ nevedno.

Analytici však hovoria o dobrom nápade. „Dotácie nie sú dobré plošne, ale ak majú byť, tak cez zľavy pre vybrané skupiny obyvateľstva,“ hovorí analytik INEKO Peter Goliaš. Ceny majú byť podľa jeho slov nastavené trhovo.

Výhrady nemá ani šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Jeho ústav zároveň pripravuje podklad pre ďalšie zmeny na železnici.

Analýza ústavu má totiž odhaliť, kde zbytočne jazdí vlak či autobus a ani jeden z nich nie je vyťažený. Na dotácie tak zbytočne odchádzajú peniaze daňových poplatníkov.

Tretinová vyťaženosť

Vlaky sú celoslovensky vyťažené na 32,6 percenta, zatiaľ čo autobusy asi na 60 percent, také sú predbežné výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

V prípade autobusov však ide iba o údaje za Žilinský samosprávny kraj, keďže ďalšie župy kompletné dáta neposkytli. Ostatné kraje sa tak v štúdii budú riešiť modelovo. Akú vyťaženosť železničných tratí bude ministerstvo dopravy považovať za adekvátnu, zatiaľ neprezradilo.

„Hranica vyťaženosti sa bude posudzovať podľa jednotlivých tratí s cieľom ponechať spoje s lepším využitím, lepšou efektívnosťou a s ohľadom na životné prostredie,“ povedal hovorca Martin Krajčovič.

Výskumný ústav vypočítal, že optimálne je vyťažiť vlaky aspoň na 40 percent. Ak je vlak pod touto úrovňou, neznamená to ešte, že by sa mal rušiť. Dôležité je aj to, či je v kraji veľa cestujúcich, ktorí sa namiesto vlakom vozia autobusom.

„Tam, kde je dosť cestujúcich, možno aj na úkor autobusovej dopravy nastaviť taktovú železničnú dopravu,“ myslí si Palčák. Železnica má podľa neho väčšiu perspektívu – je šetrnejšia k životnému prostrediu a do budúcnosti možno očakávať na cestách čoraz viac áut.

Župy sú mimo dosahu

Ministerstvo dopravy zasa hovorí o tom, že autobusy by mali vytvárať efektívne spojenie nadväzujúce na vlakovú dopravu.

Na to, aby štát presadil prípadné zmeny v SAD, nemá dostatočný dosah na župy, ktoré si autobusy objednávajú. Župy naznačujú, že nemajú veľký záujem rušiť autobusové spoje.

„Banskobystrický samosprávny kraj má v súčasnosti záujem udržať čo najširší rozsah prímestskej autobusovej dopravy v regióne. Ku každému súbehovému spoju je potrebné pristupovať individuálne,“ povedal hovorca župy Peter Hajnala.

Čaká sa preto aj na zákon o verejnej doprave, ktorý určí, ako sa majú autobusy a vlaky vzájomne prispôsobiť a ktorá doprava má byť prioritná.

Ďalšie zmeny v grafikonoch tak zrejme nie sú aktualitou pre tento rok. Krajčovič z ministerstva dopravy hovorí o roku 2012.

Autobusoví dopravcovia zasa upozorňujú, že štát by sa mal vplyvu na regionálnu železnicu vzdať. „Nech štát posunie regionálne trate na región, ale aj s peniazmi.

Župa bude mať peniaze – rovnaké ako dával štát – a ona bude mať logicky záujem ušetriť peniaze,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.

Železnice riešia ešte detaily

Decembrový grafikon železníc ešte nie je ešte celkom dopracovaný. Niektoré obce a mestá dostali návrhy na niekoľko zmien.

„Teraz nám navrhujú redukciu na trati Turzovka Čadca,“ hovorí starosta Vysokej nad Kysucou Anton Varecha.

Podobne aktuálne návrhy z dielne železníc riešia v Hornej Štubni. Tamojší starosta Ondrej Piški nechodieva vlakom, a tak nechal návrhy zmien na pripomienkovanie zavesené na obecnom webe. Zatiaľ žiadne pripomienky neboli, tvrdí.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Alexandra Buzinkaya ide o posledné zmeny a v súhrne za celé Slovensko nemajú uberať vlakokilometre.

„Už žiadnu redukciu nebudeme robiť. Ide len o to, že sa majú premiestniť nejaké polohy vlakov, ale rozsah kilometrov zostane zachovaný,“ povedal hovorca Buzinkay.

Využité a nevyužité trate

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 7. 2022)
USD 1.039
AUD 1.510
CZK 24.739
JPY 141.540
CAD 1.343
GBP 0.858
HUF 397.040
PLN 4.690
CHF 0.996
SEK 10.730

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  4. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  2. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  6. Výlety na mieru pre celú rodinu
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 593
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 306
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 341
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 291
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 787
  6. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 631
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 559
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 694
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 611
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 057
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 142
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 755
  6. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 3 697
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 256
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 236
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Dôvodom je inflácia, ale aj zlepšený výber daní.


TASR 8 h
Ilustračné foto.

Hrubý domáci produkt by sa mal zvýšiť o takmer dve percentá.


TASR 8 h
Na snímke zľava minister hospodárstva Richard Sulík a štátny tajomník ministerstva hospodárstva Ján Oravec

Minister financií spolu s štátnym tajomníkom avizovali, že kilečko obsahuje 285 opatrení.


TASR 8 h
Ilustračná fotografia.

Tamojší politici hovoria o dramatickej situácii.


ČTK 8 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 694
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 611
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 057
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 142
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 755
  6. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 3 697
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 256
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 236
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu