BRATISLAVA. CocaCola, káva, čokoláda či iné potraviny, ktoré sa predávajú pod tým istým názvom po celom svete, môžu mať v jednotlivých štátoch Európskej únie inú chuť a zloženie. Tvrdí to Frederic Vincent, hovorca eurokomisára pre spotrebiteľskú politiku Johna Dalliho.
Diskusie odštartoval test
„Spoločnosti nemajú povinnosť predávať ten istý produkt pod tou istou značkou vo všetkých krajinách únie,“ dodal. Musia však o zložení výrobku spotrebiteľov na etikete informovať.
Vincent reagoval na polemiku, ktorú vyvolal porovnávací test značkových potravín Asociácie spotrebiteľov Slovenska (ASS) a financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Test ukázal, že niektoré produkty, ktoré vyrábajú potravinárske koncerny pod tou istou značkou, majú na rôznych trhoch iné zloženie.
Jedným z nich bol nápoj CocaCola. Testy potvrdili, že pre slovenský, bulharský, maďarský a rumunský trh obsahuje izoglukózu. V CocaCole, ktorá sa predáva v Česku, Nemecku, Poľsku a Rakúsku, ju nahradil cukor.
Odlišnosti v zložení ukázal test, ktorý robilo akreditované laboratórium aj pri korení a káve. Čokoláda Milka však mala podľa nich vo všetkých krajinách rovnaké zloženie a kvalitu.
Vincent odpovedal aj na list bulharského ministra poľnohospodárstva Miroslava Naydenova. Ten označil za abnormálne, aby v únii existovali dvojaké štandardy pre kvalitu potravín.
Očakávajú rovnaký obsah
Výsledky prieskumu nemali podľa Potravinárskej komory Slovenska pre spotrebiteľa výpovednú hodnotu. „Potravinársky priemysel poškodili ako celok,“ vraví jej riaditeľka Jarmila Halgašová.
Predseda ASS Miloš Lauko s ňou nesúhlasí. Nestotožňuje sa ani s Vincentom: „Keď si spotrebiteľ u nás kupuje Mercedes či práčku Miele, očakáva, že ich dostane v rovnakej kvalite ako v Nemecku. Pri potravinách by to malo fungovať rovnako.“
Ak majú potraviny v rôznych štátoch iné zloženie, mali by na to výrobcovia podľa Lauka jasne upozorniť. „Ak je CocaCola u nás iná, malo by byť na etikete CocaCola Slovakia,“ vraví Lauko.