Najzávažnejšími podnikateľskými rizikami v súčasnosti sú podľa prieskumu spoločnosti Ernst & Young regulácia a znižovanie nákladov. Na druhej strane najväčšiu príležitosť vidia podniky v dôslednejšej realizácii stratégie.
BRATISLAVA. Najzávažnejšími podnikateľskými rizikami v súčasnosti sú podľa analytikov a manažérov regulácia a znižovanie nákladov. Na druhej strane najväčší potenciál pre nasledujúce tri roky vidia odborníci v posilnení prevádzkovej flexibility a optimalizácie konkurencieschopnosti v oblasti nákladov.
Vyplýva to z pravidelného prieskumu spoločnosti Ernst & Young, ktorý sa zameriava na najvýznamnejšie globálne podnikateľské riziká a príležitosti. Ako nové riziká sa pritom v aktuálnom rebríčku desiatich najzávažnejších rizík objavili trhové riziká a posilňovanie úlohy štátu.
Učia sa šetriť
Nestabilná ekonomická situácia vedie podľa záverov prieskumu podniky k tomu, aby boli pružnejšie a hospodárili efektívnejšie. "Kým pre niekoľko uplynulých rokov bolo charakteristické okamžité znižovanie nákladov, dnes spoločnosti reagujú na konkurenciu dôslednejšou realizáciou stratégie a investíciami do prevádzkovej flexibility a konkurencieschopnosti,“ konštatuje partner oddelenia podnikového poradenstva a riadenia rizík spoločnosti Ernst & Young Jan Fanta.
Regulácia a dodržiavanie predpisov zostáva podľa Ernst & Young najväčším podnikateľským rizikom, a to bez ohľadu na vyspelosť ekonomiky.
"Spoločnosti v najrýchlejšie rastúcich krajinách, ako sú Čína, India a Rusko, na Strednom východe a v severnej Afrike sa však domnievajú, že vplyv tohto rizika sa do roku 2013 oslabí," dodáva spoločnosť. Zároveň sa 59 % oslovených organizácií snaží v súvislosti s týmto rizikom posilniť funkciu riadenia rizík.
Nové trhy lákajú menej
Na druhej strane je na vrchole rebríčka podnikateľských príležitostí dôslednejšia realizácia stratégie v rámci celej organizácie. Podniky vidia príležitosti aj v investíciách do oblastí ako podnikové procesy, nástroje riadenia, vzdelávanie zamestnancov či informačné technológie. Nasledujú inovácie produktov a rast dopytu na rozvíjajúcich sa trhoch.
Podľa Ernst & Young je umiestnenie príležitosti presadiť sa na rozvíjajúcich trhoch na piatom mieste prekvapivé. "Pätina oslovených spoločností uviedla, že po predchádzajúcich neúspechoch sa už v takej miere nezameriavajú na Áziu a chcú sa viac orientovať na domáci trh. Súčasne však respondenti predpokladajú, že Ázia ako podnikateľská príležitosť do roku 2013 porastie," uvádza spoločnosť.
Prvú fázu prieskumu uskutočnila poradenská firma Oxford Analytica, ktorá požiadala viac než 75 vrcholových manažérov a analytikov zastupujúcich sedem ekonomických odvetví, aby zostavili rebríček desiatich najväčších podnikateľských príležitostí a desiatich najväčších podnikateľských rizík, a to aktuálny rok a na rok 2013. V druhej fáze realizoval nezávislý inštitút Oppermann prieskum na rozsiahlej vzorke obchodných spoločností a štátnych orgánov.