BRATISLAVA. v zákone o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií, ktorý je v parlamente už v druhom čítaní. Vláda však s týmto návrhom nesúhlasí, čo kabinet vyjadril na svojom dnešnom rokovaní.
Spoplatnený by mal byť podľa Ďurkovského stavebník, ktorému bolo vydané právoplatné povolenie na stavbu, súčasťou ktorej sú odstavné a parkovacie stojiská v počte minimálne desať. "Počet dopravných prostriedkov, ktoré budú v budúcnosti parkovať na týchto odstavných a parkovacích stojiskách totiž priamo zaťaží dopravu na danom mieste," vysvetlil poslanec.
Nový miestny poplatok nemá byť obligatórny, ako je to pri poplatkoch za komunálne a drobné stavebné odpady. Viazanosť použitia výnosu je daná tak, ako pri inom miestnom poplatku, jeho zavedenie však spočíva na vôli konkrétnej obci. Zákon stanovuje jeho výšku na 500 eur za jedno parkovacie stojisko, no obce si ho môžu upraviť vlastným všeobecne záväzným nariadením. Rovnako budú môcť rozhodnúť o tom, kto bude od poplatku oslobodený.
Samosprávy majú na základe nového zákona získať prostriedky na sanovanie problémov s prehustenou dopravou v určitých miestach a problémov s miestnou dopravou v slovenských mestách všeobecne. "Pokračujúca intenzívna výstavba hlavne vo väčších mestách prináša so sebou mnohé problémy, najmä však problém s prehusťovaním dopravy v miestach, kde sa sústreďuje väčšie množstvo ľudí a dopravných prostriedkov," upozornil exprimátor Bratislavy Ďurkovský.
Ako čoraz väčší problém sa podľa neho ukazuje dopravné napojenie z týchto objektov na ostatné miestne komunikácie, prehusťovanie a zneprehľadňovanie dopravy v týchto miestach, ale aj väčšie opotrebovanie miestnych komunikácií, a tým aj väčšie nároky na ich údržbu.
Ak návrh zákona parlament schváli, prvý takýto poplatok by mohli obce zaviesť s účinnosťou od 1. októbra 2011. Pokiaľ sa obec, ktorá poplatok zaviedla, rozhodne pre zmenu sadzby, môže tak svojím všeobecne záväzným nariadením urobiť len s účinnosťou k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka.