V kategórii Media Young Lions včera zabodovali Česi, k čomu gratulujeme a nezávidíme. Tiež odovzdali ocenenia za rádio a outdoor.
Dôležitejšie je však toto: Na pozvanie Yahoo! prichádza na scénu Robert Redford, potlesk, a potom rozpráva svoju verziu príbehu, ktorý musí mať každá osobnosť tohto druhu: v roku tom a tom som bol presne tu, bol som chudobný ale mladý, pozeral som sa na toho a toho a vravel som si, že jedného dňa budem ako on.
Je preto symbolické, že po toľkých a toľkých rokoch tu som a hovorím toto. Osobnosti musia mať veľa príbehov, spýtajte sa Borisa Filana, problém nastáva, keď trištvrte hodiny rozvíjajú vetu, ktorú som spomenul vyššie.
Takže Robert Redford je pekne zabalená nuda, nemá veľmi čo povedať a o reklame ani veľmi čo vedieť, publikum sa za trištvrte hodiny zasmeje presne trikrát, z toho dvakrát pri slove sex, a potom je koniec.
Na záver aspoň prizná, že by tu asi nebol, keby mu Yahoo! nepomohlo s financovaním festivalu Sundance. Takže o tej reklame nakoniec predsa len niečo vie.
Nasleduje Naif Al-Mutawa, potlesk je menší a sála prázdnejšia.
Bill Cosby mal byť vo svojej show pôvodne šoférom, jeho žena opatrovateľkou a mali mať štandardné tri vekovo rovnomerne rozložené deti, lebo presne takto v tom čase vyzeral (trochu vylepšený) obraz černošskej rodiny. Pri tomto začíname.
Potom sa však producenti rozhodli, že pozitívny príklad je lepší ako dvesto príručiek, z Billa spravili lekára a pridali jedno dieťa. To, ktoré študuje.
Vznikla milá rodina, ktorá spravila svoju časť pozitívneho PR a ja si vravím, že ak to poslúžilo dobrému účelu, tak prečo nie. V dnešnej američtine by sme to nazvali Rebranding Afroamericans.
Dostávame sa k islamu a k tomu, ako ho dnes vnímame. Niekde hlboko v nás je strach z bradatého čitateľa Koránu sediaceho na vedľajšom sedadle, lebo v ruksaku môže mať kadečo.
Sám som to zažil, keď som sa o polnoci vracal z práce v Edinburghu, autobus zrazu zastal, vypol motor aj svetlá a nastalo to ticho, v ktorom si presne toho bradatého cestujúceho o dva rady ďalej všimnete. Aj keď nechcete.
Presne preto vzniká 99, animovaný seriál o islamských superhrdinoch, ktorý má rovnakú zápletku ako štandardné akčné animáky pre deti a popritom vysiela správu, že nie všetci moslimovia sú až takí zlí.
Povedzme si, že je to absolútna pravda a neostáva nám iná cesta, než je hľadanie spôsobu, ako spolu vychádzať.
99 už bolo na titulke Newsweeku, rebranduje islam ako nič viac, len ďalšie náboženstvo a fakt, že to nie je vždy tak celkom pravda, padá za obeť potrebe pozitívnych príkladov. Ako Bill Cosby. Celkový dojem z prednášky trochu pokazí to, že premietaný diel v polovici zamrzne, ale o umeleckú hodnotu tu predsa vôbec nejde.
Cestu a pobyt autora na reklamnom festivale v Cannes zabezpečuje agentúra JANDL, kde pracuje ako copywriter.
Autor: Samo Marec