SME

Cestovanie vlakom historicky zdražie

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Tomáš Benedikovič)

Agentúrny servis sme o 18:50 nahradili autorským článkom.

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

BRATISLAVA. Na železniciach bude platiť niečo ako sekundová tarifikácia. Platiť sa totiž bude za každý jeden kilometer, ktorý vlakom prejdete. Dnes je sadzba na niekoľkokilometrové úseky.

Po siedmich rokoch však spoločne s tým prichádza aj ďalšia zmena – zdražovanie cestovného v priemere o 9,96 percenta.

„Za sedem rokov ceny elektriny vzrástli o 31 percent a nafty o 77,4 percenta. Za sedem rokov inflácia dosiahla v súčte 27,4 percenta, zatiaľ čo navrhované zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako 2,5­krát nižšie,“ povedal šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Percentuálne najviac zdražejú linky na krátke vzdialenosti a najmenej diaľkové spoje. Zmeny v cenách si všimnú aj žiaci či dôchodcovia. Dvíhať sa budú aj batožinové a miestenkové poplatky. To všetko sa dá čakať buď od augusta alebo septembra.

Zľavy verným Železničný prepravca tvrdí, že chce vyššie cestovné kompenzovať zľavami. Napríklad každý, kto cestuje vlakom menej než 60 kilometrov, dostane automaticky zľavu 15 percent a do konca roka na to ani nemusí mať zľavovú kartičku.

Koľko to vyjde 10-­kilometrová trasa zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta vyjde dnes vlakom 40 centov, po novom 75 centov. 46 kilometrov medzi Bratislavou a Trnavou stojí dnes 2,18 a po novom 2,55 eura. 233-­kilometrová cesta zo Zvolena do Košíc zdražie o 10 centov na 10,58 eura.

SkryťVypnúť reklamu

Tá ho potom vyjde na 5 eur. Ak si kúpi lístok cez internet, ušetrí ďalších 5 percent. Tie zľavové karty, ktoré fungujú už dnes, síce mierne zdražejú, ale poskytnú vyššie zľavy.

Železnice však zdražovaním môžu pomôcť svojmu konkurentovi – autobusovým prepravcom. Ministerstvo dopravy má pritom opačné plány, a to prilákať čo najviac ľudí z autobusov do vlakov.

Autobusoví konkurenti tvrdia, že si počkajú, čo zdraženie s trhom urobí a podľa toho sa zariadia. Viacerí z nich však len nedávno zdražovali, alebo sa chystajú v najbližších dňoch ako napríklad v Trenčianskom samosprávnom kraji.

Vlaky bývali historicky lacnejšie na krátke vzdialenosti. Na diaľkových linkách je veľa konkurentov, ktorí sa cenou od seba odlišujú. Do 100 kilometrov by mohla byť železnica lacnejšia asi o 10 percent, dnes je to vyše 12 percent, hovorí Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Stratia percento Župy zatiaľ nevedia odhadnúť, či pre autobusy zdražovanie na železnici bude znamenať prílev klientov alebo či budú zdražovanie nasledovať.

„Počkáme si na reálny vývoj situácie a uvidíme, či to ovplyvní prímestskú autobusovú dopravu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.

V tomto období už niektoré župy zdražujú a to pre zdražovanie pohonných látok, tvrdí George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy.

Na ohlas trhu budú čakať aj diaľkoví prepravcovia. „Pokiaľ by dopyt bol väčší, sme pripravení reagovať posilnením spojov,“ povedala Elena Belicová z Eurobusu. Podľa jej slov nie je pravdepodobné, že by dopravcovia nasledovali rastom cien železnice.

Tie predpokladajú, že zmena ich pripraví o percento klientov. Opozícia prognózuje päťpercentné straty. „Škody spôsobené odlevom cestujúcich z vlakov budú markantné,“ hovorí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice naopak hovoria o šetrení, zmeny majú do konca tohto roka firme priniesť milión eur. Tento rok však zostane v zhruba 9 miliónovej strate. Pritom štát jej pomôže dotáciou asi 205 miliónov eur.

Ako stúpne cestovné:

1. – 5. km - 0,50 eura 6. – 101. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,05 eura / km 102. – 510. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,04 eura / km každý 10. km od 301. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km od 511. km vyššie - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km

Koľko stála elektirna a nafta pred 7 rokmi:

2004

2011

SKK

EUR

EUR

% nárast

1 KWh

3,41

0,113

0,148

30,97 %

1 l nafta

18,69

0,620

1,1

SkryťVypnúť reklamu

77,42 %

.

.

.

.

.

Nový cenový model železníc si zaslúži pochvalu, myslí si Ivan Štulajter.

Ak je faktom, že ceny lístkov boli v osobnej preprave sedem rokov zmrazené, tak za správu o zdražení cestovného sa dajú zavesiť iba tri otázniky. V zmysle: prečo až teraz, píše Peter Schutz.

Cenová politika ZSSK od 1 9 2011 1

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 4. 2025)
USD 1.095
AUD 1.807
CZK 25.139
JPY 160.650
CAD 1.551
GBP 0.856
HUF 407.000
PLN 4.269
CHF 0.935
SEK 10.978

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 595
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 126
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 690
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 834
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 954
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 204
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 094
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 240
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 873
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 220
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dôvodom je naplnenie limitu 5000 doručených žiadostí.


TASR
Dominic LeBlanc.

Odvetné clá začnú platiť v stredu.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Najväčšiu stratu zaznamenala spoločnosť Trump Media and Technology Group.


TASR 5
Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Biely dom naplnil hrozbu.


ČTK 106
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 204
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 094
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 240
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 873
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 220
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu