SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Cestovanie vlakom historicky zdražie

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Tomáš Benedikovič)

Agentúrny servis sme o 18:50 nahradili autorským článkom.

Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.

BRATISLAVA. Na železniciach bude platiť niečo ako sekundová tarifikácia. Platiť sa totiž bude za každý jeden kilometer, ktorý vlakom prejdete. Dnes je sadzba na niekoľkokilometrové úseky.

Po siedmich rokoch však spoločne s tým prichádza aj ďalšia zmena – zdražovanie cestovného v priemere o 9,96 percenta.

„Za sedem rokov ceny elektriny vzrástli o 31 percent a nafty o 77,4 percenta. Za sedem rokov inflácia dosiahla v súčte 27,4 percenta, zatiaľ čo navrhované zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako 2,5­krát nižšie,“ povedal šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Percentuálne najviac zdražejú linky na krátke vzdialenosti a najmenej diaľkové spoje. Zmeny v cenách si všimnú aj žiaci či dôchodcovia. Dvíhať sa budú aj batožinové a miestenkové poplatky. To všetko sa dá čakať buď od augusta alebo septembra.

Zľavy verným

Železničný prepravca tvrdí, že chce vyššie cestovné kompenzovať zľavami. Napríklad každý, kto cestuje vlakom menej než 60 kilometrov, dostane automaticky zľavu 15 percent a do konca roka na to ani nemusí mať zľavovú kartičku.

Koľko to vyjde
  • 10-­kilometrová trasa zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta vyjde dnes vlakom 40 centov, po novom 75 centov.
  • 46 kilometrov medzi Bratislavou a Trnavou stojí dnes 2,18 a po novom 2,55 eura.
  • 233-­kilometrová cesta zo Zvolena do Košíc zdražie o 10 centov na 10,58 eura.

Tá ho potom vyjde na 5 eur. Ak si kúpi lístok cez internet, ušetrí ďalších 5 percent. Tie zľavové karty, ktoré fungujú už dnes, síce mierne zdražejú, ale poskytnú vyššie zľavy.

Železnice však zdražovaním môžu pomôcť svojmu konkurentovi – autobusovým prepravcom. Ministerstvo dopravy má pritom opačné plány, a to prilákať čo najviac ľudí z autobusov do vlakov.

Autobusoví konkurenti tvrdia, že si počkajú, čo zdraženie s trhom urobí a podľa toho sa zariadia. Viacerí z nich však len nedávno zdražovali, alebo sa chystajú v najbližších dňoch ako napríklad v Trenčianskom samosprávnom kraji.

Vlaky bývali historicky lacnejšie na krátke vzdialenosti. Na diaľkových linkách je veľa konkurentov, ktorí sa cenou od seba odlišujú. Do 100 kilometrov by mohla byť železnica lacnejšia asi o 10 percent, dnes je to vyše 12 percent, hovorí Kravec.

Stratia percento

Župy zatiaľ nevedia odhadnúť, či pre autobusy zdražovanie na železnici bude znamenať prílev klientov alebo či budú zdražovanie nasledovať.

„Počkáme si na reálny vývoj situácie a uvidíme, či to ovplyvní prímestskú autobusovú dopravu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.

V tomto období už niektoré župy zdražujú a to pre zdražovanie pohonných látok, tvrdí George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy.

Na ohlas trhu budú čakať aj diaľkoví prepravcovia. „Pokiaľ by dopyt bol väčší, sme pripravení reagovať posilnením spojov,“ povedala Elena Belicová z Eurobusu. Podľa jej slov nie je pravdepodobné, že by dopravcovia nasledovali rastom cien železnice.

Tie predpokladajú, že zmena ich pripraví o percento klientov. Opozícia prognózuje päťpercentné straty. „Škody spôsobené odlevom cestujúcich z vlakov budú markantné,“ hovorí exminister dopravy Ľubomír Vážny.

Železnice naopak hovoria o šetrení, zmeny majú do konca tohto roka firme priniesť milión eur. Tento rok však zostane v zhruba 9 miliónovej strate. Pritom štát jej pomôže dotáciou asi 205 miliónov eur.

Ako stúpne cestovné:

  • 1. – 5. km - 0,50 eura
  • 6. – 101. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,05 eura / km
  • 102. – 510. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,04 eura / km
  • každý 10. km od 301. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km
  • od 511. km vyššie - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km

Koľko stála elektirna a nafta pred 7 rokmi:

2004

2011

SKK

EUR

EUR

% nárast

1 KWh

3,41

0,113

0,148

30,97 %

1 l nafta

18,69

0,620

1,1

77,42 %

.

.

.

.

.

Nový cenový model železníc si zaslúži pochvalu, myslí si Ivan Štulajter.

Ak je faktom, že ceny lístkov boli v osobnej preprave sedem rokov zmrazené, tak za správu o zdražení cestovného sa dajú zavesiť iba tri otázniky. V zmysle: prečo až teraz, píše Peter Schutz.

Cenová politika ZSSK od 1 9 2011 1

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 8. 2022)
USD 1.025
AUD 1.468
CZK 24.397
JPY 138.160
CAD 1.321
GBP 0.846
HUF 397.650
PLN 4.706
CHF 0.971
SEK 10.377

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 632
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 307
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 158
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 497
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 489
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 997
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 857
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 447

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 163
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 133
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 784
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 237
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 434
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 228
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 004
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 348
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


11 h
Momentka zo zápasu ŠK Slovan Bratislava - Olympiakos Pireus.

Slovan Bratislava pokračuje v play off Európskej konferenčnej lige UEFA.


Sportnet 13m
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


7 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 24 h

Neprehliadnite tiež

Značky skúšajú nový obchodný model.


43m
Snímka z výstavby diaľnice D4.

Projekt zahŕňa 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcii, kompletne celý je v prevádzke necelý rok.


SITA 6 h

Zamestnanec zarábajúci priemernú mzdu by si podľa Meravého po tomto kroku v čistom polepšil o viac ako 22 eur mesačne.


SITA 9 h
Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa je v strate 131,4 milióna eur.


TASR 9 h

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 163
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 133
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 784
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 237
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 434
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 228
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 004
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 348
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu