Agentúrny servis sme o 18:50 nahradili autorským článkom.
Zdraženie na železnici majú kompenzovať zľavy – napríklad pri nákupe lístkov cez internet.
BRATISLAVA. Na železniciach bude platiť niečo ako sekundová tarifikácia. Platiť sa totiž bude za každý jeden kilometer, ktorý vlakom prejdete. Dnes je sadzba na niekoľkokilometrové úseky.
Po siedmich rokoch však spoločne s tým prichádza aj ďalšia zmena – zdražovanie cestovného v priemere o 9,96 percenta.
„Za sedem rokov ceny elektriny vzrástli o 31 percent a nafty o 77,4 percenta. Za sedem rokov inflácia dosiahla v súčte 27,4 percenta, zatiaľ čo navrhované zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako 2,5krát nižšie,“ povedal šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.
Percentuálne najviac zdražejú linky na krátke vzdialenosti a najmenej diaľkové spoje. Zmeny v cenách si všimnú aj žiaci či dôchodcovia. Dvíhať sa budú aj batožinové a miestenkové poplatky. To všetko sa dá čakať buď od augusta alebo septembra.
Zľavy verným Železničný prepravca tvrdí, že chce vyššie cestovné kompenzovať zľavami. Napríklad každý, kto cestuje vlakom menej než 60 kilometrov, dostane automaticky zľavu 15 percent a do konca roka na to ani nemusí mať zľavovú kartičku.
Koľko to vyjde 10-kilometrová trasa zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta vyjde dnes vlakom 40 centov, po novom 75 centov. 46 kilometrov medzi Bratislavou a Trnavou stojí dnes 2,18 a po novom 2,55 eura. 233-kilometrová cesta zo Zvolena do Košíc zdražie o 10 centov na 10,58 eura.
Tá ho potom vyjde na 5 eur. Ak si kúpi lístok cez internet, ušetrí ďalších 5 percent. Tie zľavové karty, ktoré fungujú už dnes, síce mierne zdražejú, ale poskytnú vyššie zľavy.
Železnice však zdražovaním môžu pomôcť svojmu konkurentovi – autobusovým prepravcom. Ministerstvo dopravy má pritom opačné plány, a to prilákať čo najviac ľudí z autobusov do vlakov.
Autobusoví konkurenti tvrdia, že si počkajú, čo zdraženie s trhom urobí a podľa toho sa zariadia. Viacerí z nich však len nedávno zdražovali, alebo sa chystajú v najbližších dňoch ako napríklad v Trenčianskom samosprávnom kraji.
Vlaky bývali historicky lacnejšie na krátke vzdialenosti. Na diaľkových linkách je veľa konkurentov, ktorí sa cenou od seba odlišujú. Do 100 kilometrov by mohla byť železnica lacnejšia asi o 10 percent, dnes je to vyše 12 percent, hovorí Kravec.
Stratia percento Župy zatiaľ nevedia odhadnúť, či pre autobusy zdražovanie na železnici bude znamenať prílev klientov alebo či budú zdražovanie nasledovať.
„Počkáme si na reálny vývoj situácie a uvidíme, či to ovplyvní prímestskú autobusovú dopravu,“ povedala Veronika Fitzeková, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja.
V tomto období už niektoré župy zdražujú a to pre zdražovanie pohonných látok, tvrdí George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy.
Na ohlas trhu budú čakať aj diaľkoví prepravcovia. „Pokiaľ by dopyt bol väčší, sme pripravení reagovať posilnením spojov,“ povedala Elena Belicová z Eurobusu. Podľa jej slov nie je pravdepodobné, že by dopravcovia nasledovali rastom cien železnice.
Tie predpokladajú, že zmena ich pripraví o percento klientov. Opozícia prognózuje päťpercentné straty. „Škody spôsobené odlevom cestujúcich z vlakov budú markantné,“ hovorí exminister dopravy Ľubomír Vážny.
Železnice naopak hovoria o šetrení, zmeny majú do konca tohto roka firme priniesť milión eur. Tento rok však zostane v zhruba 9 miliónovej strate. Pritom štát jej pomôže dotáciou asi 205 miliónov eur.
Ako stúpne cestovné:
1. – 5. km - 0,50 eura 6. – 101. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,05 eura / km 102. – 510. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,04 eura / km každý 10. km od 301. km - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km od 511. km vyššie - zvýšenie oproti predošlému pásmu + 0,02 eura / km
Koľko stála elektirna a nafta pred 7 rokmi:
2004
2011
SKK
EUR
EUR
% nárast
1 KWh
3,41
0,113
0,148
30,97 %
1 l nafta
18,69
0,620
1,1
77,42 %
.
.
.
.
.
Nový cenový model železníc si zaslúži pochvalu, myslí si Ivan Štulajter.
Ak je faktom, že ceny lístkov boli v osobnej preprave sedem rokov zmrazené, tak za správu o zdražení cestovného sa dajú zavesiť iba tri otázniky. V zmysle: prečo až teraz, píše Peter Schutz.
Cenová politika ZSSK od 1 9 2011 1