Agentúrnu správu sme o 20:07 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Ak bude pokračovať výstavba diaľnic podľa predstáv ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), vodiči ušetria. V roku 2016 totiž ušetria na benzíne vďaka novým diaľniciam 90 miliónov eur.
Skrátenie času potrebného na cestovanie prinesie ďalšiu úsporu, 475 miliónov eur ročne. Počíta s tým diaľničný plán, ktorý schválila vláda. Zatiaľ však nie je celkom jasné, z čoho by sa mala diaľnica D1 postaviť.
Ministerstvo dopravy v materiáli odhaduje, že rozpočet v budúcom roku nevykryje 209 miliónov eur. Ďalší rok už môže v rozpočte chýbať 430 miliónov eur.
„Toto je to, čo bude treba zohnať – buď navýšiť štátny rozpočet, alebo si požičať, alebo z iných zdrojov, napríklad z mýta,“ povedal Figeľ. Možnosťou sú aj iné peniaze, napríklad súkromné či eurofondy.
Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného však v tomto prípade nepôjde o tie peniaze, ktoré už pre Slovensko vyčlenila Európska únia. „Toto je to, čo ešte štát musí získať,“ povedal.
Dokončenie diaľnice v roku 2017 pritom na vláde podporili všetci ministri, tvrdí Figeľ, ktorý chce väčšinu D1 postaviť cez eurofondy. Dosť peňazí z Bruselu by sa malo nájsť na východnú časť D1.
Okolo Žiliny sa začne najskôr stavať tunel Višňové. Táto časť D1 však bude financovaná až z ďalšieho programovacieho obdobia na roky 2014 až 2020.
Na práce, ktoré sa začnú pred rokom 2014, sa budú musieť nájsť peniaze mimo únie. Úver, o ktorom hovoril Figeľ, by mal byť od Európskej investičnej banky a možno si nepožičia priamo štát, ale stavbár.
Figeľ verí, že v roku 2014 časť týchto nákladov preplatí Brusel. Premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) hovorí o celkovo jednej miliarde eur na diaľnice ročne.
plnvstavbydianic1-110525093134-phpapp01