Agentúrnu správu sme o 20:00 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Štát bol ochotný zaplatiť za výstavbu 11-kilometrového diaľničného úseku Fričovce – Svinia dvojnásobne viac, než za koľko je ochotné ho vybudovať konzocium s najlacnejšou ponukou. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v tendri, ktorý má SME k dispozícii.
Najlacnejšiu ponuku predložili firmy Hant dopravné stavby s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša. Úsek D1 chcú postaviť za 99 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladala, že tento úsek ju môže vyjsť na 213 miliónov eur.
Podozrivá už menšia zľava
Obrovský rozdiel medzi predpokladanou a najnižšou predloženou cenou si odborníci nevedia vysvetliť. „Dá sa vysvetliť možno rozdiel na úrovni 10, 20 či 30 percent,“ zhodnotil Ľubomír Vančo z poradenskej firmy KPMG.
Vysvetliť by sa dal podľa Vanča podliezaním nákladov, v stavebnom sektore sa o ňom hovorí už dlhšie.
Analýza CEEC Reseach medzi stavbármi odhalila, že každá tretia stavebná firma je ochotná ísť do mínusu. „Stále dobiehajú staré kontrakty a tých nových nie je tak veľa, preto firmy idú aj pod hranicu svojich nákladov,“ povedal Vančo.
Viaceré firmy potrebujú aspoň využiť kapacity, keď už nemajú dostatok zákazok, dodal Vančo. „To sa však dá robiť len krátky čas,“ dodal.
O podliezaní cien sa hovorilo aj pri prvom diaľničnom tendri novej vlády na časť D1, ktorý tá bývalá zabalila do balíkov PPP.
Súťaž o výstavbu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium, v ktorom bola aj firma Váhostav blízka podnikateľovi Jurajovi Širokému. Štátu ponúklo tretinovú zľavu oproti predpokladanej cene.
„Nepoznáme technické riešenie, ktoré navrhla spoločnosť Hant, ani riešenia ďalších účastníkov súťaže, preto nedokážeme posúdiť, či je, alebo nie je možné ich postaviť za ceny, ktoré ponúkli,“ povedal Rastislav Paďha, hovorca Váhostavu.
Súťaže už bežia podľa nového systému. Možnosti zvyšovať cenu v budúcnosti by tak mali byť minimálne. V rámci neho si musia firmy diaľnicu aj naprojektovať a majú voľnejšie ruky pri výbere technológií.
Najlacnejší: Je to reálne
Práve týmto argumentuje aj firma s najlacnejšou ponukou. „Musíme poprieť špekulácie, že by to bola dampingová cena,“ povedal Richard Haviar z firmy Hant.
Na najnižšiu ponuku sa ešte pozrie NDS. Cenové ponuky sa budú kontrolovať, či sú kompletné a či obsahujú všetky požiadavky. Až potom by sa mal vyhlásiť víťaz tohto tendra.