Budúcnosť popradského letiska sleduje aj skupina J&T. Ktorí investori budú mať o naše letiská naozaj záujem, nie je jasné.
BRATISLAVA. Tri zo štyroch regionálnych letísk môžu zmeniť majiteľa. Štát a samosprávy by na tom mohli získať desiatky miliónov eur.
Vláda o budúcnosti letísk v Žiline, Sliači, Tatrách a Piešťanoch rokovala začiatkom júla. Zhodla sa však len na budúcnosti piešťanského letiska.
„Riešenie pre ostatné letiská prijmeme počas rokovaní o štátnom rozpočte na rok 2012, teda koncom leta,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Piešťany získa investor
V piešťanskom letisku má pätinu akcií štát. Tento rok ich prevedie na trnavskú župu. Jej hovorca Patrik Velšic tvrdí, že do letiska môže vstúpiť strategický partner.
Nie je isté, či pôjde o predaj, alebo prenájom. „Letisko rozbieha výber najvhodnejšej stratégie rozvoja,“ povedal Velšic. Investor musí zaručiť, že letisko bude fungovať najmenej desať rokov.
Predaj alebo prenájom so záväzkom zachovania prevádzky letísk preferuje aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ).
„Štát a samospráva nemajú dosť peňazí na ich rozvoj,“ hovorí. Výber investora by mal podľa Mateja ostať v réžii štátu, aby sa nestalo, že župy a mestá letiská rozpredajú po častiach.
S nimi má rokovať rezort dopravy. Keď o letiská nebudú mať skutočný záujem, získa ich investor.
Letiskám chýbajú peniaze
Všetky regionálne letiská sú dnes v strate a trpia nedostatkom peňazí. Chýbajú im najmä pri opravách.
Popradský aeroport napríklad potrebuje asi 43 miliónov eur na obnovu letiskových dráh. Je to najväčšie regionálne letisko, vlani vybavilo 29-tisíc ľudí. Jeho majetok má hodnotu 24 miliónov eur.
Primátor Popradu Andrej Danko vraví, že ponuku na prevzatie letiska bude mesto analyzovať. Priznal však, že jeho prevádzku by mesto ekonomicky nezvládlo.
Žilinská radnica sa chce k téme miestneho letiska vyjadriť v auguste.
Nielen pre lietadlá
Takmer všetky regionálne letiská u nás dnes zarábajú len na nepravidelných a súkromných letoch. Pravidelnú linku majú len žilinské a popradské letisko, kam lietajú z Prahy České aerolínie.
Malé letiská poskytujú zázemie aj pre miestnych leteckých nadšencov a aerokluby. Zväčša tu majú odparkované menšie lietadlá. Letiská sa snažia zarobiť aj na parkovnom či organizovaní voľnočasových aktivít. Na piešťanskom letisku pôsobí škola šmyku, Poprad je známy AeroMoto víkendom.
Práve charakter a zameranie malých letísk môže brzdiť záujem investorov. Očakáva sa, že budú lákať skôr miestne firmy či investorov z Ruska.
Skupina J&T, ktorá sa v minulosti uchádzala o bratislavské letisko, sleduje najmä letisko v Poprade. Investovala totiž do tatranského cestovného ruchu. „Nemáme záujem o kúpu letiska, no ak by mala byť ohrozená jeho prevádzka, budeme hľadať riešenie na jej udržanie,“ tvrdí hovorkyňa Nikol Kubaská.
Penta o letiskách zatiaľ neuvažuje. „Veľkosťou a možným obratom sú pre nás príliš malou investíciou,“ povedal hovorca Penty Martin Danko.