Slovenskú televíziu pozerá tak málo ľudí, že by sa vraj mohla začať debata o jej zrušení.
BRATISLAVA. Roztopte ľady a nájdite lásku... Tak v pondelok lákala Jednotka Slovenskej televízie na romantickú komédiu s Gérardom Depardieuom. Nepomohlo. Pozreli si ju len štyria zo sto divákov od 12 do 54 rokov. Meranie prinieslo medialne.sk.
Jednotka sa v kategórii zaujímavej pre inzerentov v pondelok prepadla až za televíziu Doma a Joj Plus.
„Minulý týždeň sme mali 9,1 na Jednotke a 4,5 percenta na Dvojke. Očakávať, že televízia sa po pol roku zmení, je v určitej miere na mieste,“ hovorí programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj, ktorý s výsledkami nie je spokojný.
Boj o prežitie
Televízia nenakupovala programy už rok, nové projekty len pripravujú. „Leto je problémové. Typický príklad je film Odvaha milovať režiséra Clauda Leloucha, podľa mňa dobrý a zaujímavý. Dosiahol 6,3 percenta, je to dosť či málo?“
Markízu pozeralo minulý týždeň 26 percent ľudí, Joj 20. Na Jednotku sa už v týždenných číslach doťahuje aj Doma a Joj Plus, teda novšie kanály dvoch najsilnejších súkromných televízií. Obe posledné týždne dosahujú rekordnú sledovanosť.
„Samozrejme, je to problém a upozorňujem naň opakovane,“ hovorí šéf rady RTVS Miroslav Kollár a zároveň priznáva, že v jeho domácnosti dosahuje Slovenská televízia asi takú sledovanosť, ako namerali píplmetre.
Hoci rozumie tomu, že v letnej štruktúre vysielania sa šetrí a rádiotelevízia zdedila dlhy, vedenie podľa neho musí konať rýchlo. „S tými číslami sa už dostávame na hranicu, kde je legitímna diskusia, či je relevantná služba, ktorú poskytujeme,“ priznáva Kollár.
Debatu o zrušení či zachovaní verejnoprávnej televízie môže podstatne urýchliť vývoj jej sledovanosti, píše Juraj Javorský
Nevyrábajú dlh
Nutnosť obhájiť verejnoprávny priestor si uvedomuje aj Machaj. „Televízia by mala dosahovať na oboch kanáloch výkon niekde okolo 20 percent. Tam sa dostaneme niekedy o dva roky, skôr nie.“
„Už počas prvých mesiacov dokázal manažment ušetriť a RTVS vykazuje mierne plusové hospodárenie,“ hovorí Eva Chudinová z ministerstva kultúry. Faktúry platí, tlačí však pred sebou dlhy predchádzajúceho vedenia. Vlani za prvých sedem mesiacov vyrobila STV pod vedením Štefana Nižňanského stratu sedem miliónov eur.
Nové programy začnú podľa Machaja pribúdať na jeseň, zásadnú zmenu bude vidieť od januára. Nové seriály, formáty a aj kampaň. Niekedy o rok plánuje aj aplikáciu do mobilných telefónov.
Veľké zmeny od januára
„Zatiaľ o konkrétnych zmenách nechcem hovoriť, ale myslím, že sledovanosť by nižšie ísť nemala. Osem či deväť percent Jednotke a tri percentá Dvojke udržíme a pevne verím, že pôjdeme vyššie.“
Návrat divákov nebude jednoduchý, konkurencia je oveľa väčšia a diváci majú z čoho vyberať.
„Približne dvadsať percent domácností, ktoré doteraz mali len štyri programy, z toho dva štátne, majú teraz 50 programov,“ hovorí o digitalizácii a vypnutí analógového vysielania Kollár.
RTVS naopak svoju ponuku obmedzila, športová Trojka nedávno skončila.