Obchody sa k dopekaniu pečiva veľmi nevyjadrujú. Tvrdia však, že zmena jeho označenia nemá pre zákazníkov význam.
BRATISLAVA. Nie všetky kaizerky či minibagety, ktoré rozvoniavajú po supermarketoch, budú môcť obchodníci predávať ako čerstvé pečivo. Takýmto pomenovaním by sa už nemali v budúcnosti hrdiť tie pekárenské výrobky, ktoré obchod rozmrazil a dopiekol.
So sprísnením označovania pečiva počíta ministerstvo pôdohospodárstva. „Chceme spotrebiteľom zabezpečiť pravdivé informácie. Preto túto tému evidujeme a s jej riešením v budúcnosti počítame,“ povedal hovorca rezortu Juraj Kadáš.
Označovanie dopečeného mrazeného pečiva sa má dostať aj do nového Potravinového kódexu, o ktorom rokuje zväz pekárov s rezortom pôdohospodárstva.
„Ľudia majú právo vedieť, či ide o kvalitné čerstvé pečivo alebo o dopečený výrobok, ktorý má tomu zodpovedajúcu kvalitu,“ vysvetlil výkonný riaditeľ zväzu pekárov Bohumír Sabo.
Kvalita? Ako guma
Kvalita dopekaného pečiva je mnohonásobne nižšia oproti pečivu z čerstvých surovín, tvrdí šéf českého pekárenského zväzu Jaromír Dřízal. „Už po pár hodinách je gumené,“ povedal pre denník MF Dnes. Podľa Saba aj rýchlejšie tvrdne.
„Takéto pečivo sa upečie a vtedy získa svoje kvality. No potom ho šokovo zamrazíte a inde ho opäť upečiete,“ objasnil Sabo výrobný proces.
Mrazené predpečené pečivo sa zmrazuje pri teplote mínus 30 až 80 stupňov Celzia. V mrazničke vydrží aj rok a na jeho dopečenie stačí zhruba pätnásť minút.
Dopekané mrazené pečivo predávajú viaceré obchodné reťazce na našom trhu. „Ide napríklad o biele, cereálne či sladké pečivo, ale aj chleby,“ vyratúva sortiment Tesca jeho hovorkyňa Oľga Hrnčiarová.
Krajina pôvodu mrazeného predpečeného pečiva sa líši. Tesco ho podľa Hrnčiarovej nakupuje u nás či v Čechách, no ojedinelé nie sú ani belgické či francúzske výrobky.
Ideme za vôňou
Predpečené výrobky nemusia podľa šéfky Potravinárskej komory Jarmily Halgašovej obsahovať prídavné látky nad rámec čerstvých výrobkov.
„Napriek tomu majú spotrebitelia právo vedieť, či ide o pečivo z mrazeného polovýrobku alebo pečivo z čerstvých surovín.“
Ľudia podľa nej nerozoznajú, akým procesom pečivo prešlo. Aj keby reťazce dopečené pečivo nemohli predávať ako čerstvé, na prístupe ľudí to zrejme nič nezmení.
„Vyberajú si podľa vône, chcú mať za každú cenu pocit čerstvého výrobku. Neriešia, či je to pečivo zo zmrazeného polovýrobku,“ tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
Jeho slová potvrdzujú Billa a Lidl. „Súčasný spôsob označovania je postačujúci, nový spôsob by nemal pre zákazníka pridanú hodnotu,“ tvrdí Billa. V obchodoch dopeká asi polovicu predávaného pečiva.
Lidl nechcel podrobnosti o sortimente dopekaného pečiva zverejniť. „Ide o interné informácie,“ reagovala Lucie Borovičková z Lidla. Tvrdí však, že nové označovanie nič nezmení. „Zákazníci očakávajú kvalitné, čerstvé a voňavé pečivo,“ povedala.
Česi označenie sprísňujú
BRATISLAVA. Označovanie už sprísňuje Česká republika, kde sa predáva až pätina dopekaného pečiva. Najväčší problém majú s polovýrobkami z Poľska, ktoré sú menej kvalitné.
Tamojšie ministerstvo pôdohospodárstva už posunulo na pripomienkovanie vyhlášku. Podľa nej sa môže ako čerstvé pečivo predávať len výrobok, ktorého výroba nebola prerušená zmrazením alebo iným neštandardným technologickým zásahom.
Obchodníci to kritizujú, argumentujú, že ide o zásah do slobody podnikania. Pekári naopak zmenu podporujú a dnešný stav nazývajú klamaním spotrebiteľa. Ktoré argumenty vyhrajú, sa uvidí koncom roka. Česko musí vyhlášku poslať Európskej komisii na schválenie.