BRATISLAVA. Realitný trh zažíva po kríze obdobie silného rozmachu. V júni banky podľa údajov Národnej banky Slovenska poskytli ľuďom úvery na bývanie v celkovej výške 366 miliónov eur. Ide o druhý najvyšší objem hypotekárnych a spotrebných úverov v histórii.
Tieto čísla prekonal len tohtoročný máj, v ktorom si klienti bánk zobrali ešte o 10 miliónov eur viac úverov na bývanie. „Máj a jún sú tradične najsilnejšie mesiace, čo sa týka objemu úverov na bývanie,“ hovorí analytik Fincentra Ján Porázik.
Efekt odloženej spotreby
Financovanie bývania vyhnal v oboch mesiacoch nahor efekt odloženej spotreby. „Neistota, ktorá plynula zo svetovej finančnej krízy v roku 2008, prinútila väčšiu časť obyvateľstva odložiť kúpu nehnuteľnosti na lepšie obdobie,“ tvrdí analytik VÚB Andrej Arady.
Centrálne banky znižovali kľúčové úrokové sadzby, aby tak oživili ekonomiku. Až do apríla šéf Európskej centrálnej banky (ECB) JeanClaude Trichet ponechal sadzbu na jednom percente.
„Záujem o hypotéky mohla podporiť aj obava o opätovný rast úrokových sadzieb z dôsledku sprísňovania menovej politiky,“ tvrdí Arady.
Trichet pre vysokú infláciu na úrovni 2,5 percenta pristúpil k ich zmene. Dnes je po aprílovom a júlovom zvýšení na úrovni 1,5 percenta. Ľudia si tak podľa Aradyho chceli zafixovať úroky na hypotéky za výhodné sadzby na dlhšie obdobie.
Dnes sa stále pohybujú priemerné úroky na hypoúvery pod piatimi percentami. Už v októbri sa očakáva ďalší rast úrokov ECB na 1,75 percenta, čo môže úvery predražiť.
„Údaje zahŕňajú aj prípadné refinancovania, teda ak klient prenáša hypotekárny úver z jednej banky do druhej,“ tvrdí analytik Ľubomír Koršňák z UniCredit Bank.
Od apríla navyše platí, že za predčasné splatenie úveru si banka v čase zmeny fixácie nemôže účtovať sankčné poplatky.
„Navyše, časť klientov sa snaží uzavrieť vybavovanie hypotekárnych úverov ešte pred príchodom letných dovolenkových mesiacov,“ dodal Koršňák.
Silné médiá
Podiel na rekordných objemoch úverov má aj silná rek〜lamná kampaň. „Od začiatku roka banky posilnili šoty v médiách,“ tvrdí analytik Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda.
Potvrdzuje to aj rebríček „top 10“ zadávateľov reklamy, ktorý vypracovala reklamná agentúra TNS. Do desiatky sa zmestila Slovenská sporiteľňa s reklamnými výdavkami 7,6 milióna za prvý polrok a Tatra banka s 5,3 milióna eur.
Pozitívne správy o hypotékach však zmrazila analýza Eurostatu z júna. Podľa nej majú traja klienti z desiatich s hypotékou na krku u nás problémy splatiť celkové náklady na bývanie, teda splátku a výdavky na elektrinu.
V Európskej únii zažíva podobné problémy v priemere len každý desiaty klient.
Problémy podľa analýzy nastanú vtedy, keď náklady na bývanie presiahnu 40 percent príjmu domácnosti.
Podľa sociológa Martina Slosiarika sa však dokážeme uskromniť a odrieknuť si iné hodnoty, ako napríklad kultúru, aby sme dokázali hypotéku splácať.