Agentúrnu správu sme o 19:11 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Spoločnosť Váhostav s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve má na dosah ďalšiu megazákazku od štátu.
Po tom, ako jej Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priklepla zákazku na časť úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, teraz ide o asi 16-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany.
V oboch prípadoch Váhostav extrémne podliezol cenu, ktorú plánoval dať na diaľnice štát. Úsek Jánovce – Jablonov sľúbil postaviť asi o tretinu lacnejšie.
Stavbu Dubná Skala – Turany však podľa informácií SME ponúka len za 137,7 milióna eur, zatiaľ čo štát očakával viac než dvojnásobnú cenu: 334 miliónov eur.
Ako sa súťaží Jánovce – Jablonov 1. úsek
predpoklad: 94,65 mi. eur, vysúťažená: 59,9 mil. eur Víťaz: Váhostav
Fričovce – Svinia
predpoklad: 213 mil. eur, ponúknutá cena: 99 mil. eur Najnižšia ponuka: konzorcium s firmou Hant BA
Dubná Skala – Turany
Odhad: 334 mil. eur, ponuka Váhostavu: 137,7 mil. eur
Váhostav tvrdí, že nízku cenu dosiahne vďaka použitým technológiám. Už niekoľko mesiacov totiž funguje nový spôsob obstarávania, pri ktorom si súťažiaci diaľnicu aj naprojektuje a volí si teda technológiu výstavby podľa svojho zváženia.
„Keby iné spoločnosti chceli použiť tie isté technológie, tak budú drahšie, lebo si ich budú musieť nakupovať,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.
Stavbári však ceny Váhostavu vidia inak. „Je to hlboko pod naše náklady,“ povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. Doprastav sa uchádzal o zákazku s ponukou asi 172 miliónov eur, čo je podľa Šamudovského z hľadiska zisku „hlboká nula“.
Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje, že prinízke ceny môžu ísť na úkor kvality stavby, alebo stavbu ako takú ohroziť.
„Dodávateľa to môže motivovať k dvom veciam: buď nedodá stavbu v primeranej kvalite, alebo ďalších subdodávateľov na tej stavbe nezaplatí,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács .
Naša D1 preto podľa jeho slov môže skončiť ako 50kilometrová poľská A2 medzi Varšavou a Lodžou. Túto zákazku dostala čínska firma Covec po tom, ako podliezla ceny konkurentov o 40 percent a nakoniec nevyplatila dodávateľov. Stavbu cesty museli potom vysúťažiť znovu.
Váhostav úsek pozná Ministerstvo dopravy sa nateraz podobných scenárov neobáva. Tvrdí, že predpoklady štátu o cene sa odvíjajú od štátnych expertíz, ktoré boli robené ešte za bývalej vlády. Mali sa podľa nich stavať diaľnice cez takzvané PPP projekty.
V novom obstarávaní sú však termíny výstavby oveľa dlhšie, ako vyžadovali PPP plány, hovorí Ľubomír Tuchscher z tlačového oddelenia ministerstva dopravy. Práve úsek Dubná Skala – Turany mal mať v rámci PPP na starosti Váhostav. Postaviť ho chcel za 340 miliónov eur.
Keď sme sa na nízke ceny pýtali NDS, odpovedala, že pri obstarávaní zohľadňuje rovnaké zaobchádzanie, hospodárnosť či efektívnosť.
Otázna cesta NDS teraz stojí aj pred rozhodnutím, ako zhodnotí nízku cenu nielen od Váhostavu, ale aj od firmy Hant BA. Tá v konzorciu s Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš prišla s ponukou na časť D 1 medzi Fričovcami a Sviniou o 50 percent nižšou, ako štát čakal.
„Naplnili sme všetky kritériá verejného obstarávania a ponúkli sme optimálnu cenu v danej kvalite,“ tvrdí Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant BA.
Poradie ponúk od najlacnejšej (mil. eur)
1. Váhostav SK a.s.
- 137 750 579,52
2. Skupina - Impregilio S.p.a. + Dúha a.s.
- 152 689 900,00
3. Skupina D1 Dubná Skala (Doprastav a.s. + Strabag, s.r.o.)
- 171 828 030,80
4. OHL ŽS a.s.
- 184 043 310,14
5. Združenie (Eurovia SK + Eurovia CZ + SMS Banská Bystrica)
- 184 690 000,00
6. Skanska SK a.s. + Skanska a.s.
- 262 290 052,55