SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Širokého Váhostav dal štátu extra zľavu na D1

Firma Váhostav ponúka, že časť diaľnice D1 postaví o vyše polovicu lacnejšie než štát čakal.

Stavbári dlho nemali zákazky, teraz štát rozbehol súťaže o stavbu úsekov D1.Stavbári dlho nemali zákazky, teraz štát rozbehol súťaže o stavbu úsekov D1. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:11 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Spoločnosť Váhostav s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve má na dosah ďalšiu megazákazku od štátu.

Po tom, ako jej Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priklepla zákazku na časť úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, teraz ide o asi 16­-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany.

V oboch prípadoch Váhostav extrémne podliezol cenu, ktorú plánoval dať na diaľnice štát. Úsek Jánovce – Jablonov sľúbil postaviť asi o tretinu lacnejšie.

Stavbu Dubná Skala – Turany však podľa informácií SME ponúka len za 137,7 milióna eur, zatiaľ čo štát očakával viac než dvojnásobnú cenu: 334 miliónov eur.

Ako sa súťaží

Jánovce – Jablonov 1. úsek

  • predpoklad: 94,65 mi. eur, vysúťažená: 59,9 mil. eur

Víťaz: Váhostav

Fričovce – Svinia

  • predpoklad: 213 mil. eur, ponúknutá cena: 99 mil. eur

Najnižšia ponuka: konzorcium s firmou Hant BA

Dubná Skala – Turany

  • Odhad: 334 mil. eur, ponuka Váhostavu: 137,7 mil. eur

Váhostav tvrdí, že nízku cenu dosiahne vďaka použitým technológiám. Už niekoľko mesiacov totiž funguje nový spôsob obstarávania, pri ktorom si súťažiaci diaľnicu aj naprojektuje a volí si teda technológiu výstavby podľa svojho zváženia.

„Keby iné spoločnosti chceli použiť tie isté technológie, tak budú drahšie, lebo si ich budú musieť nakupovať,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.

Stavbári však ceny Váhostavu vidia inak. „Je to hlboko pod naše náklady,“ povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. Doprastav sa uchádzal o zákazku s ponukou asi 172 miliónov eur, čo je podľa Šamudovského z hľadiska zisku „hlboká nula“.

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje, že prinízke ceny môžu ísť na úkor kvality stavby, alebo stavbu ako takú ohroziť.

„Dodávateľa to môže motivovať k dvom veciam: buď nedodá stavbu v primeranej kvalite, alebo ďalších subdodávateľov na tej stavbe nezaplatí,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács .

Naša D1 preto podľa jeho slov môže skončiť ako 50­kilometrová poľská A2 medzi Varšavou a Lodžou. Túto zákazku dostala čínska firma Covec po tom, ako podliezla ceny konkurentov o 40 percent a nakoniec nevyplatila dodávateľov. Stavbu cesty museli potom vysúťažiť znovu.

Váhostav úsek pozná

Ministerstvo dopravy sa nateraz podobných scenárov neobáva. Tvrdí, že predpoklady štátu o cene sa odvíjajú od štátnych expertíz, ktoré boli robené ešte za bývalej vlády. Mali sa podľa nich stavať diaľnice cez takzvané PPP projekty.

V novom obstarávaní sú však termíny výstavby oveľa dlhšie, ako vyžadovali PPP plány, hovorí Ľubomír Tuchscher z tlačového oddelenia ministerstva dopravy. Práve úsek Dubná Skala – Turany mal mať v rámci PPP na starosti Váhostav. Postaviť ho chcel za 340 miliónov eur.

Keď sme sa na nízke ceny pýtali NDS, odpovedala, že pri obstarávaní zohľadňuje rovnaké zaobchádzanie, hospodárnosť či efektívnosť.

Otázna cesta

NDS teraz stojí aj pred rozhodnutím, ako zhodnotí nízku cenu nielen od Váhostavu, ale aj od firmy Hant BA. Tá v konzorciu s Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš prišla s ponukou na časť D 1 medzi Fričovcami a Sviniou o 50 percent nižšou, ako štát čakal.

„Naplnili sme všetky kritériá verejného obstarávania a ponúkli sme optimálnu cenu v danej kvalite,“ tvrdí Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant BA.

Poradie ponúk od najlacnejšej (mil. eur)

1. Váhostav SK a.s.

- 137 750 579,52

2. Skupina - Impregilio S.p.a. + Dúha a.s.

- 152 689 900,00

3. Skupina D1 Dubná Skala (Doprastav a.s. + Strabag, s.r.o.)

- 171 828 030,80

4. OHL ŽS a.s.

- 184 043 310,14

5. Združenie (Eurovia SK + Eurovia CZ + SMS Banská Bystrica)

- 184 690 000,00

6. Skanska SK a.s. + Skanska a.s.

- 262 290 052,55

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 519
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 590
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 005
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 489
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 136
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 093

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 061
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 204
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  4. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 6 392
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 267
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 083
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 312
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 13m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 29m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 3 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 061
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 204
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  4. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 6 392
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 267
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 083
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 312
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu